View Single Post
Mye av dette har blitt nevnt ser jeg, men tar med det jeg kommer på uansett. Dette gjelder da fortrinnsvis biler med bensinmotor og manuell girkasse, men mye av det er generelt og. Her er altså mine tips for bedre drivstofføkonomi;

* Kjør så JEVNT som mulig! Dette innebærer bl.a. å se langt frem og lese trafikkbildet. Sørg for å øke og redusere hastigheten så mykt som mulig. Prøv å unngå forbikjøringer, du tjener marginalt med tid på det uansett...

* Utnytt bilens bevegelsesenergi! Du trenger ikke ligge på gassen helt frem til midtrabatten foran rundkjøringa for deretter å bråbremse hvis det skulle komme noen inn fra venstre. Slipp gassen i god tid før rundkjøringa og la bilen redusere hastigheten helt av seg selv UTEN å trø inn clutchen. Det samme gjelder for slake utforbakker på landeveien, når bilen foran deg skal svinge av veien etc.

* Sørg for å holde motoren vedlike, med rent luftfilter og friske tennplugger!

* Fyll drivstoff på søndag kveld eller mandag morgen da det er billigst!

* Kjør på høyest mulige gir! 1. giret skal KUN brukes omlag 1 billengde, og kun for å få bilen igang. Hopp gjerne over 3. eller 4. gir når du akselererer på landevei.

* Brems med motoren når du har mulighet!

* Følg fartsgrensene! (Ja, faktisk)

* Om vinteren: Ikke la motoren gå seg varm på tomgang før du starter å kjøre, selv om det er fristende. Skaff deg heller motorvarmer.

* Sørg for å ha korrekt lufttrykk i dekkene! Og hold deg til den dekkdimensjonen som er angitt i vognkortet.

*Kjøp deg sykkel