View Single Post
Jeg synes vel ikke det er hverken mer eller mindre legitimt å laste ned programvare enn musikk. "Datagenerasjonen" er oppvokst med at "ingenting trenger koste noe" og derfor har det blitt sosialt akseptert at digitale rettigheter ikke gjelder.

Personlig bruker jeg i veldig liten grad piratkopierte programmer, selv om jeg laster ned en del film / tv. Det har ingenting med etikk å gjøre, men jeg har etterhvert blitt mer opptatt av at ting fungerer på maskinen min enn at jeg alltid har "det nyeste". Når det kommer til film / tv er ikke dette en problemstilling, og kombinert med at tilgjengeligheten er veldig dårlig (på nytt materiale) så tyr jeg til de enkle løsninger.

Jeg tror ikke det kommer tilbake sosiale stigma på piratkopiering før de lovlige alternativene er akseptable. Musikkbransjen begynner å komme dit, og personlig kan jeg i alle fall si at jeg knapt har lastet ned en eneste låt de siste fem årene. Når filmbransjen kommer etter tror jeg piratkopiering vil bli mer uglesett og det vil igjen føre til at piratkopiering av programvare blir mindre sosialt akseptert. Jeg tror ikke programvarebransjen klarer å komme dit uten å få med film og tv bransjen.