View Single Post
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvor mange dansker? Sprøtt at de vant bare fordi de lå i bakhold. Man er vel klar for kamp selv om det er bakhold eller ikke
Vis hele sitatet...
Man vet egentlig ikke hvordan slaget utspilte seg, så det er nok en spekulasjon.
Jeg regner med at en annen litt eldre historie fra litt lenger syd har spilt inn.

I Teutoburgskogen i Tyskland massakrerte germanerne 20000 romerske legionærer og deres følge på kanskje så mye som 10000 mennesker som fulgte de godt betalte legionærene med sitt marked.

Germanerne gjorde store forbredelser i skogen mens de ventet på romerne, når de først kom var de sjanseløse. Romerne ble spredt rundt i skogen og massakrert. Arkeologene har funnet grupper med romere som fortvilet gravde seg ned om natten for å befeste, bare for å bli drept morgenen etter. De har også funnet en sølvskatt der.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_...toburgerskogen

Spekulasjonen fra illerup er ikke ulik, at danskene har ventet i et godt forbredt bakhold, kanskje i en skog, mens nordmennene landsatte. Nordmennenes landsetting har nok tatt noe tid, de har hatt med seg hester. Kanskje også slitne etter overfarten. Kanskje også fyllesyke (de var jo nordmenn på dansketur).

Når jeg først er på dette sidesporet kan jeg også nevne en historie fra Norge.
Norge var samlet til et rike utenom finnmark. Finnmark hadde ikke egen fast bosatt konge, men ble skattlagt og beskyttet av konger lengre syd.

Ved et tilfelle hadde samene blitt plyndret av russere. Vikingene satte etter og tok russerne. Der var russerne så kleine og så dårlig utstyrt at vikingene kløyvde både skjold og russer med et slag. Det sier veldig mye om hvilken fomidabel styrke disse gutta har hatt, de skjoldene har jo sikkert funket mot alt annet, de ble jo brukt. Vi snakker også enhånds sverd.

PS! beklager of topic.