View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av etse Vis innlegg
Poenget mitt er vel at jeg mener at fengsel ikke burde brukes som straff kun for å straffe det for noe de har gjort.

Jeg er derimot for rehabilitering og den prevantive effekten frykten for å komme i fengsel gir. Men å sette noen i fengsel kun fordi di har gjort noe forferdelig og jeg ønsker hevn blir feil. Om en person er frisk og man kan garantere at dette ikke vil skje igjen - så mener jeg personen burde gå fri.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at man ikke burde straffe dersom det eneste motivet er hevn. Jeg er derimot ikke enig i at en person som ikke vil gjenta handlingen ikke burde straffes på grunn av den prevantive effekten som du var inne på.

Sitat av etse Vis innlegg
Og om du mener det var en stråmann så missforstod jeg i så fall hva du mente med "Om han er psykisk syk eller ikke er fullstendig irrelevant for spørsmålet om tilregnelighet." Virket som du tolket det som om det ikke var noe viktig å tenke på i saken. Men hvis det å være psykisk syl ikke ha noe med å være tilregnelig å gjøre? Hva er så å ikke være tilregnelig?
Vis hele sitatet...
Ser nå at jeg kanskje ordla meg litt feil. Psykisk sykdom er selvsagt relevant dersom det fører til at en person mister forståelsen av virkeligheten og omfanget av handlingen han begår. Dersom sykdommen ikke gjør det, er det i utgangspunktet irrelevant.

Å ikke være tilregnelig vil si at man ikke er ansvarlig for handlingene man begår. Begår man for eksempel en kriminell handling i søvne er man ikke ansvarlig for handlingen siden man ikke har noe forståelse av hvilke konsekvenser en handling begår. Har man derimot en slik forståelse kan man etter min mening bebreides og straffes for handlingene man begår.