View Single Post
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Siste fra Aftenposten sier konklusjonen er følgende:

Behring-Breivik-har-en-narsissistisk-personlighetsforstyrrelse
Vis hele sitatet...
Men det i seg selv har ingen ting å si for om vedkommende er tilregnelig eller ikke.

Tilregnelighet handler, så vidt jeg har forstått, ikke om vedkommende er gal eller ikke men heller om vedkommende var og er klar over sine handlinger. Altså at man i det hele tatt evner å tenke klart.

En kollega av modern beskriver Breivik som "tilregnelig gal", betydningen er at Breivik har mentale problemer, men han er har evnen til å skille mellom rett og galt, se konsekvensene av sine handlinger osv.

Jeg ser på ABB som en salig blanding av ideologi og psykisk ustabilitet, han har ikke hatt noen god barndom og dette har utvilsomt farget psyken hans.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Gjentar igjen litt det jeg skrev i første innlegget mitt på threaden; det er synd dèt, at Breivik får profilert seg så godt. Nå får han vist kristen/høyre/nasjonalist/whatever-hilsenen sin og får holde på og prate i gode stund i rettsalen. Flere sitter garantert i Europa og andre steder i Vesten og se ham på som et idol. Synd.

Fyren er så absolutt tilregnelig, men hva denne røra av islamistisk-konspirasjon er har jeg aldeles ikke forstått.

Breivik hevder også nordmenn er et urfolk(dagens uttalslse i rettsalen).. Men hvordan kan nordmenn være urfolk når nåværende befolkning av etniske nordmenn er etterkommere av (germanske) indo-europeere som flyttet sakte men sikkert inn i mellom bronsealderen og jernalderen, mellom 0 - år1000f.Kr. Dessuten var samene over halve Norge før nåværende nordmenn kom inn i bildet!

Faen, de aller fleste innvandringer i Norge har skjedd jo sørfra(er nevnt), evt nordfra(samer + kvener), og evt øst(svensker).
Hvordan kan f.eks folk komme fra vest? Det bor jo nesten ingen der, hverken før eller nå..

Jeg vil si fyren er halvveis smart, halvveis idiot. Smart når det gjaldt planlegging og iverksetting (pluss dèt å skrive i 9 år!), men fullstendig grønnsak i mellom-menneskelige relasjoner og forståelse av hvordan et samfunn fungerer, og også hva et land er, pluss dette med nasjon, etnisitet, urbefolkning, Europa, islam osv osv (detaljene der). Der er han på nivå med en orangutang.
Vis hele sitatet...
Vel nordmennene, eller rettere sagt deres germanske forfedre, var de første medlemmene av arten homo sapiens som bosatte seg i det som idag er kjent som Norge, sammen med samene vel og merke. Nå vet ikke jeg hvor langt sør samene var, men en stor bit av det moderne Norge ble opprinnelig bosatt av et folkeferd, et folkeferd som idag fortsatt eksisterer i samme område, sant nok i en utviklet variant, men de er direkte etterkommere og arvtagere til sine forfedres kultur.

Derfor er nordmannen, uansett hvordan du velger å definere det, et urfolk i Norge.