View Single Post
Master debater
Dekilaz's Avatar
851
Sitat av Unsub Vis innlegg
Det jeg mente var at cannabis ved riktig bruk kan lindre smerter til kronisk syke og få dem ut i arbeid.
Vis hele sitatet...
At THC har vist seg å være litt bedre enn placebo i noen små studier er knapt en indikasjon. I mine øyne er det imidlertid en god grunn for å fortsette å forske på dette bruksområdet, da kroniske (og særlig nevropatiske) smerter kan være meget vanskelig å behandle.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Jeg har aldri hevdet at cannabis blir holdt tilbake som et medikament fordi det er effektivt, det jeg hevdet var at det blir holdt tilbake til tross for at det kan være effektivt. En vesentlig forskjell.
Vis hele sitatet...
Det kan muligens være effektivt. Man kan ikke godkjenne et legemiddel på det grunnlaget alene. God dokumentasjon er alfa og omega, ettersom liv tross alt står på spill.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Jeg er ikke egnet til å uttale meg om logikken bak myndighetenes handlinger, etter egen mening så vil jeg tro at mye av motstanden mot cannabis er basert på stigmatisering fordi det er regnet som et rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Dette er spekulasjon, men det ligger muligens noe i det. På den andre siden: Morfin brukes mye og ofte, selv om det har vært brukt som rusmiddel i lange tider.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Med tanke på at Cannabis på ingen måte er noe nytt "medikament" og tidligere ble solgt på apoteket mot søvnløshet, kvalme m.m så stiller jeg meg undrende til at forskningen som trengs for å kunne bruke cannabis som et legemiddel enda lar vente på seg.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med sikkerhet om dette stemmer. Uansett, i dag bruker man andre og bedre dokumenterte legemidler mot både søvnløshet og kvalme.
Sist endret av Dekilaz; 23. mai 2012 kl. 16:53.