View Single Post
Ørkenreven
El-Zorro's Avatar
244
Selv fikk jeg seks prosent etter et halvt år som nyutdannet ingeniør, og ytterligere seks prosent seks måneder etter det igjen.

Det er på ingen måte urimelig å prøve å forhandle deg til mer. Lag en liste på forhånd med hvilken spesialkompetanse du tilfører teamet ditt, og kom med konkrete eksempler på ting (produkter, prosesser, ...) du har bidratt til å forbedre. Selv viser jeg alltid til konkrete tall for hva jeg har gjort i slike forhandlinger; i et stort amerikanske selskap slik som det jeg jobber i må man gjøre det slik. It's all about numbers!

Du spør også om du må forvente at du alltid vil følge lønnsøkningen prosentvis. Jeg spurte en venn som har arbeidet med lønnsforhandlinger (ikke individuelle lønnsforhandlinger riktignok) fra NHO-siden om dette. Han var helt klar på at det var viktig å få en god startlønn, siden man kunne forvente å ha ca. samme lønnsøkning i prosent uansett startlønn. Han anbefalte generelt nyutdannede ingeniører og andre "business professionals" å bytte jobb ca. to år etter de var nyutdannet dersom de skulle vinne lønnsmessig.