View Single Post
Sitat av Fritenker Vis innlegg
De 3 dokumentarene nevnt, er klassedokumentarer,gir et nyansert perspektiv på den syke verdenen vi lever i.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett et par av dokumentarene over og jeg har ett litt annet inntrykk av de en deg. Kan du utdype hvordan du ser de, hvorfor de er så bra?

Personlig synes jeg mange av de tallene de brukte og stilte ved siden av verandre i Inside Job ikke var sammenlignbare og egentlig ikke sa noe om det de skulle belyse.

Den dokumentaren til NRK manglet informasjon om Tyskland og Japan i etterkrigstiden. Begge disse kom bedre ut av den tiden enn England og Frankriket, selv om de var på den tapene siden og ikke hadde penger til å bruke på å bygge opp økonomien. Personen fra FN hadde mange synspunkter, som om at man ikke burde søke mest mulig profitt. Men dette er ikke praktisk mulig i kapitalismen og det er ikke noe annet reelt alternativ til kapitalisme.

For å oppsummere så likte jeg begge dokumentarene, de sier veldig mye interessant og jeg er helt sikker på at alle tallene og alt de sier i dokumentaren stemmer. Men det virker som om begge er veldig vinklet for å vise et synspunk.