View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg har ærlig talt ikke satt meg inn i makslønn-argumentasjonen fullt og helt, men har registrert at det ikke bare er det norske partiet Rødt som snakker om det. Jeg regner med at makslønn-argumentet er en del av en større økonomisk plan som tar for seg fordeling av ressursene i samfunnet. Jeg vet heller ikke om makslønn er det samme som å "forby" store formuer.

Det er åpenbart at folk som ønsker å starte en bedrift trenger kapital for å gjøre det. I stedet for at den rikeste prosenten håver inn milliarder på andre folks arbeid er det jo for eksempel mulig at disse enorme formuene brukes av fellesskapet for å etablere andre bedrifter.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt mulig, men jeg er fortsatt svært skeptisk. ”Fellesskapet” vil jo i praksis si staten, og jeg vet ikke om det er noen god idé å overlate all finansiering av nye bedrifter til staten.. Videre, hvordan skal man bedømme hva som utgjør en god finansiering? Nye bedrifter vil jo neppe ha som mål å bidra til høyest mulig avkastning, men i stedet kanskje bruke alt av overskudd til goder for de ansatte. Til slutt løser det heller ikke problemet med utelandske investorer som ikke kommer til å investere i Norge.

Apropos motivasjons- og hygienefaktorer som ble nevnt tidligere: Lønn blir som regel betegnet som en hygienefaktor, og ikke en motivasjonsfaktor. Dette betyr at det å gi noen en lønnsøkning neppe vil gjøre stort for den langvarige motivasjonen. Lønn kan dog være en stor faktor når man skal avgjøre hvor man vil jobbe – eller om man vil satse på en karriere som entreprenør.

Helt til slutt: jeg har egentlig ikke noe i mot tanken om en makslønn – men den bør være betydelig høyere enn det som har blitt foreslått (og konkurransedyktig), og den bør ikke inkludere aksjeutbytte.
Sist endret av Roolfe; 20. mai 2012 kl. 19:48. Grunn: leif