View Single Post
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Jeg tror Norge som nasjon fremover vil trenge mange flere entreprenører og nye bedrifter om vi på sikt skal klare oss uten olje. En nødvendighet da er at entreprenører med en god forretningsidé får tilgang på oppstartskapital, noe som kan bli ekstremt vanskelig om det skal legges demper på hva en bedrift kan utbetale som aksjeutbytte. Venture-selskaper vil vel ignorere Norge totalt om dette skjer.
Vis hele sitatet...
Jeg har ærlig talt ikke satt meg inn i makslønn-argumentasjonen fullt og helt, men har registrert at det ikke bare er det norske partiet Rødt som snakker om det. Jeg regner med at makslønn-argumentet er en del av en større økonomisk plan som tar for seg fordeling av ressursene i samfunnet. Jeg vet heller ikke om makslønn er det samme som å "forby" store formuer.

Det er åpenbart at folk som ønsker å starte en bedrift trenger kapital for å gjøre det. I stedet for at den rikeste prosenten håver inn milliarder på andre folks arbeid er det jo for eksempel mulig at disse enorme formuene brukes av av fellesskapet for å etablere andre bedrifter.