View Single Post
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Ikke enig i første avsnitt, du vil si at derivathandel idag ikke er for å lage mest mulig fortjeneste? Aksjer er mye rart,men det er forskjell på å lage profitt,og noe som er nytttig for samfunnet. Det er greit å ha norsk matproduksjons hjemme. Siden du er fra stavanger har du vel hørt om peakoil,det er også et argument. Og hva er det som er så feil med aksjer da, hvorfor er min vinkling rar?



Oljeindustrien i de fleste land har ofte ekstra gunstige økonomiske tiltak,også i Norge. Energiproduksjon er noe enn lar pragmatisme styre, ikke det frie markedet. At en sjokoladefabrikk går konk,er ikke like galt som at et stort oljeselskap går dørken.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at din vinkling er rar, jeg sier at de fleste filmer om disse temaer er vinklet. Derivat handel er vel strengt tatt til for å la bøndene selge sine fremtidige avlinger, noe som er ganske viktig hvis du er bonde.

Olje industrien er utsatt for konkurranse fra utlandet. Det finnes også mange andre industrier som har gunstige rammebetingelser som shipping. Men alle disse sektorene er utsatt for konkurranse fra utlandet.

Jeg er kjent med peakoil, men skjønner ikke helt hva det har med noe av det jeg har skrevet. Du har heller ikke komt med noe nye argumenter for å beholde matproduksjon hjemme.

Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Det som er virkelig provoserende er de som mener en burde importere mat. Det er uøkonomisk i forhold til transport, dårligere kvalitet på varene og en belasting på miljøet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med at det kan virke som om matvarekjedene har veldig gode profitt marginer, men jeg har ikke satt meg godt nok inn i det til at jeg kan si noe om at dette er maktmissbruk eller ikke.

Det du skriver om dårligere kvalitet er noe man lett kan ungå med strengere regler for import. Det du skriver om at det er uøkonomisk i forhold til transport er så feil som det går ann å bli. Hvis ikke norkse bønder kan konkurrere mot utenlandske bønder uten toll barierer så er det økonomisk gunstig for Norge å importere.