Tråd: nFF's kokebok
View Single Post
Tips for tining (Så den ene posten her): Du må IKKE tine kjøttet i kaldt vann uten å legge det i vanntett emballasje først. Da kan kjøttet bli ødelagt.

Kan legge til en oppskrift fra en kokebok jeg har, som jeg syns er suveren. Sunn, fantastisk god gryterett, enkel å lage, varer lenge, metter godt og gir masse energi! Gir en nesten full 3 liters gryte.


Svinekjøttsuppe med chili


2ss olje
500g kjøttdeig, svin
1 løk
1 stilk stangselleri
1 rød eller grønn paprika, uten frø og hinner, hakket i terninger.
2-3 fedd hvitløk, finhakket
3 ss tomatpurè
1 boks (ca 400g) hakkede tomater
5 dl buljong (står ikke spes, bruker kjøttbuljong)
1\8 ts malt koriander (bruker nesten 1ts)
1\8 ts malt spisskummin (samme)
1\4 ts tørket oregano (samme)
1 ts mildt paprikapulver + litt chilipulver
Salt + Pepper
Hakket frisk koriander, til pynt
Rømme til servering.


Tilberedning:

1) Bruk et tykkbunnet kokekar (jerngryte), varm olje over sterk varme. Legg i malt kjøtt, krydre med salt+pepper. Smuldre opp mens det steker og rør rundt. Når stekt, skru ned varme til middels sterk (4\6). Ha i løk, selleri, paprika og hvitløk. Rør godt, la surre under lokk i ca 5 min eller til løk har blitt blank og myk. Rør av og til.

2) Tilsett tomatpurè, la steke med under omrøring i ca 1 min. Tilsett tomater, buljong, koriander, spisskummin, oregano og paprika + chilipulver. Bland godt.

3) Varm til kokepunktet, skru ned varmen til 2, la stå og trekke i 30-40 minutter. Smak til underveis om du vil ha i mer krydder...

Merk: For min del skjønner jeg ikke poenget med 1\8 ts krydder. Det må være trykkfeil, man merker vel ikke så lite krydder en gang? Kanskje en kokk kan svare meg på dette.

4) Server. Ha litt rømme over retten, eller server ved siden av i små boller.

Rømmen bør man ha med, for det er mye smak og godt krydret, rømmen demper smaken litt og gir enda mer fyldighet. Ikke ha på for mye rømme, da ødelegger du retten.