Tråd: nFF's kokebok
View Single Post
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
658
Hvis du får tilgang på større mengder kjøtt, og trenger billig mat er dette ett fint å lage suppe.

I mitt tilfelle jobbet jeg på ett kjøttskjærer og tok med meg ganske store mengder med steik hjem.

I grønnsakssuppe kan du ha nesten hva du vil av grønsaker, men i våres tilfelle ble det:

-6 kg gulrøtter
-6 kålrot
-12 purreløk
-7 steiker
-Kjøttbuljong

Alle ingredienser:


Vi tok først og tinte opp alt kjøttet ved og legge det i kaldt vann (merk, at kaldt vann tiner ting raskere enn varmt vann)
Så begynte vi og skjære opp steikene og steike de, vi bare steikte kjøttet rått og brukte ikke ovnen i det hele tatt:


Det neste vi gjorde etter at kjøttet var stekt var og sette igang med grønsaker, dette kan du kutte i hvilken form du vil men du har ikke lyst til og ha for digre biter. Du vil ha alle bitene ca like store, så blir alle likt kokt:


Så er det bare og hive alt oppe i en kjel med kokende vann (anbefaler og tilsette kjøttbuljong så får du en god smak på krafta), og la det koke til alt er gjennomkokt (15-30 minutter). Så kan du smake til kraften(vannet) med salt og pepper for og få en bedre smak:


Lager du like digre mengder som oss (32 liter) så anbefaler vi at du fryser ned, eller har hinsides mange på middag. Vi hadde ikke stort nok middagsbord, så da ble det og fryse ned mesteparten av det. Vi gikk bare i en vanlig butikk og fant frysebeger:


Prisen vi betalte for 32 liter med suppe? av det jeg husker kjøpte vi grønsaker på kiwi for litt over 200 ,- men så er det som oftest kjøttet som er dyrt, noe vi fikk.

Tidsbruk? 5 timer, der selve kokingen tok 30 minutter.

Det går også ann å lage suppe i mindre porsjoner, noe som ikke tar så lang tid og er utrolig godt og billig!