View Single Post
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Det er ikke her snakk om konkrete bevis for at Iran produserer atomvåpen - da ville de vært bombet for lengst. Det som gjør meg kritisk til Irans atomprogram er pga. Det internasjonale atombyråets alvorlige bekymring for en mulig militær dimensjon i Irans atomprogram, som mener de har funnet en rekke tegn på at Iran har forsøkt å utvikle atomvåpen, og at Iran prøver å skjule spor etter tester av atomvåpen.


Jeg sier ikke at man derfor burde vurdere å ødelegge disse anleggene, men jeg mener det er grunn til å være skeptisk. Om "vesten" skal foreta militære aksjoner, så bør det helt klart være faktiske og klare bevis for at Iran vil utvikle atomvåpen.
Vis hele sitatet...
I stedet for å basere din mening på NRK/Reuters tolkning av rapporten vil jeg råde deg til å gå til rapporten i seg selv.

Rapporten bruker indikasjoner på at Iran i forkant av 2003(Invasjonen av Irak, Iran's erkefiende) så på mulighetene for atomvåpen, dette er allment kjent og disse faktorene brukes nå som bevis for at Iran per i dag jobber med atomvåpen.

Du kan for øvrig se et intervju med Semour Hersh i Democracy Now! som diskuterer IAEA rapporten.



Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Vel, at det teokratiske iranske regimet er et av de mer stabile i regionen, vil ikke videre si at de har et stabilt regime. Midtøsten er ikke akkurat kjent som stabilt overall.

-Ustabilt regime-
Vis hele sitatet...
Iran er ikke et irrasjonelt land, når de i en eller annen form har eksistert i flere tusen år, hvorfor er det nå en akseptert sannhet at Iran vil forårsake sin egen utslettelse ved å angripe Israel så fort de får atomvåpen?