View Single Post
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Jeg var i butikken tidligere denne uken for å handle proviant, og da gikk jeg å så på godte-hylla som jeg ikke har sett på siden jeg gikk på ungdomsskolen for 5 år siden. En stor sjokoladeplate (stratos) 150g kostet 19 kroner for 5 år siden, nå koster den 30 kroner++. Dette gjelder stort sett ALT av godteri. Staten raner folk på lyse dagen. Og når lønna til folk ikke er blitt noe høyere på de 5 årene, så nærmer vanlige folk seg definasjon "fattig" bare mer og mer. For ikke å snakke om bensin/diesel-prisene...
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittlig lønnsøkning har vært på rundt 4 % (kilde: SSB). Konsumprisindeksen sier at 2964 kr i 2006 (tre slike sjokolader pr uke á 19 kr) blir 3283 kr i 2011 ((kilde: SSB). Det tilsier at pris pr sjokolade blir 21 kr. Kjøpekraftig er imidlertid styrket en del. 4% lønnsøkning i 5 år med gjennomsnittlig årslønn gir deg 88 000 mer å rutte med i de 5 årene. Spørs hvor mye av dem du bruker på sjokolade, men du har ihvertfall nominelt mer penger å bruke.

Skyt meg hvis jeg har regnet litt raskt her. Andre faktorer spiller selvfølgelig en rolle, dette er caeteris paribus. Rask illustrasjon på at du bør tenke en gang til.
Sist endret av Chronic420; 1. april 2012 kl. 13:08.