View Single Post
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Sprøyting av jord etc har ingen innvirkning på hvordan kroppen reagerer på maten, men det er jo selvfølgelig ikke bra. Men heller det enn at hele Norge gror igjen av all mulig dritt.



Jeg mener at myndighetene kan jobbe for å gjøre mennesker med bevisste på hva de spiser. Samt strengere på innholdet i maten og billigere sunn mat. Å gjøre mat enda dyrere er bare idiotisk, da det er mange nok fra før av som sliter med å kjøpe seg mat (studenter, arbeidsledige etc). Det er alt for mye dritt i billig mat, men jeg synes at det er alt for dyrt å kjøpe sunn og næringsrik mat.

Slik som jeg ser det så er det samme effekt med disse operasjonene som ved et skikkelig kosthold. Den begrenser hvor mye mat du kan spise og hvor mye som kan taes opp, men det er faktisk så enkelt som å spise sunnere og mindre. Hva vil skje hvis et menneske dør på operasjonsbordet som følge av en slik operasjon? Det er staten som må betale for dette også. Og er det ikke slik at de må gå ned noen kg før de kan ta denne operasjonen? Når de klarer å gå ned nok til å ta en slik operasjon, så vil jeg tro at det går an å gå ned de siste kiloene og.
Vis hele sitatet...
De kiloene de går ned før en slik operasjon er via en spesiell diett - tror den går under navnet "suehusdietten" og "grønnsakssuppe-dietten". Den er langt i fra noe bra deg i en lengre periode da du ikke får i deg næringstoffene du trenger, og du blir generelt veldig slapp og trøtt mens du er på denne dietten - men du går fort ned i vekt. (store deler av vekttapet er ikke fett, men vann).

Uansett er jeg helt enig at vi burde satse på å bedre kostholdet til folk. Men det er jo et mer langsiktig mål, og det vil ikke gjøre store endringer på de som allerede er i stor grad overvektige. Disse menneskene trenger mer akutt hjelp. Og en operasjon kan være en måte å snu livet dems på. Det er en rissiko for at dem før på operasjonsboret - men sett fra et rent samfunnsøkonimisk syn, så blir han ikke en større kostnad om operasjonen går feil.

De har ikke råd til en slik operasjon, men de har råd til å kjøpe all den maten, og all den dyre dritt maten sin? Er noe her som ikke stemmer, for hvis de klarer å kjøpe så mye mat som de spiser, så kan de kjøpe mindre og sunnere. Handler om psykisk styrke, noe disse mangler. Jeg skjønner ikke hvordan det går an å bli så overvektig, det må være grenser hvor mye dritt man kan pakke i seg. Normale sykdommer? Overvekt i denne grad er ikke en normal sykdom, det er mangel på kunnskap og psykisk styrke.
Vis hele sitatet...
For det første er det noe som heter avhengighet. På lik linje med at folk er avhengige av narkotiske stoffer kan folk være avhengig mat. Spesielt fett og sukker er avhengighetsskapende. Så det blir for enkelt.

I tillegg sier du, de kan jo bare spise mindre usunn mat og spare. Kan si så mye som at: det blir ikke å skje i mange av tilfellene. Denne psykiske styrken du snakker om må være veldig sterk for å klare å bryte med disse avhengighetene. og som du sier, så er det noe de allerede har lite av. (som er grunnen til at de er så overvektige). Det er heller ikke mangel på kunskap: de fleste vet de burde spist bedre mat - men de taper kampen mot avhengigheten sin.

Disse folkene trenger hjelp. Ikke bare i form av operasjonen, men også psykisk støtte, akkurat som mange som har røyket i 30 år og skal slutte å røyke trenger hjelp for å klare å slutte å røyke. Og om et godt startpunkt er en slik operasjon kan vi spare samfunnet fra storre kostnader ved at de ikke blir syke senere (som et resultatet av overvekten).

I utopia ville det selvfølgelig vært slik at vi ikke trengte å betale for dette, men vi lever ikke i utopia.
Sist endret av etse; 31. mars 2012 kl. 13:53.