View Single Post
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Kommer man til denne tråden uten å være villig til å slå opp noen ord, så er man på feil sted. Jeg håper de samme folka avstår fra å uttale seg fyldig i diskusjoner om temaer så tunge som dette.

Slo det deg aldri at termene er der like mye for å utfordre som å belønne? Arbeid avler og det synes jeg skal oppfordres til. Renhet i språk er et nobelt ideal, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Unnskyld, men hva? Du bestrider altså at å kunne forklare, å dermed faktisk forstå bruken for leseren er negativt? Jeg har ingen ting imot å slå opp et ord her og der, men å skrive en tekst laget for å få leseren til å slå opp i en ordbok mest mulig er en dårlig tekst, sorry. Å se i en ordbok er ikke en belønning. Å forstå innholdet og reflektere over det bør være utfordringen som skaper belønning. Men det får du bare til med en forståelig tekst.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Når det gjelds praksis på universitet i dag, så er jeg ikke i stand til å uttrykke min avsky sterkt nok. Å tro at visdom er gjengivelse er blasfemi.
Vis hele sitatet...
Skjønner jeg svært godt når jeg ser hvordan du svarer på kritikk.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Greit nok, så er lettfattelighet en fordel i mange henseender. I bruksanvisninger f eks. Prosa. Når det kommer til filosofi så er det tankevirksomheten rundt lesingen som er det viktige. Ikke hvor fort man legger kunnskapen på minnet.
Vis hele sitatet...
Igjen, dette oppnår du bare hvis leseren faktisk skjønner hva han leser. Tankevirksomhet rundt lesningen oppnår du bare ved å uttrykke deg godt og presist. På den måten unngår du at leser missforstår deg. Men din tekst er vel såpass god at alle bør legge inn tiden sin for å forstå alle faguttrykkene. Igjen, hvor vanskelig en tekst er å lese har ingenting med hvor komplisert innholdet er å gjøre.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Stilen min er nok vel muntlig, men skriftspråket er for fattig på tone til å benyttes på noen annen måte i min mening. Særs når innholdet betinger lange opphold for komplett forståelse.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva du mener med dette. Hvordan du skal oppnå nevnte lange opphold ved å fortelle meg dette muntlig forbigår meg rett og slett. Jeg skulle tro en tekst er mye bedre til nettopp dette.