View Single Post
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sibbeee: Vil nok tro dette er "bakromsnakk" og ikke noe som egentlig skal/skulle offentlig i utgangspunktet.
Alle er slik, og om man vurderer bilen og så gir avslag, eller om man bare gir direkte avslag, så er det egentlig likegyldig hva som er årsaken til avslaget. Det er ikke tvang i å kjøpe bilen uansett.
Vis hele sitatet...
Forstår godt at dette er en samtale som ikke har fortonet seg i det offentlige rom, men saken er jo at TS føler han har blitt utsatt for en ubehagelig situasjon. Han har fått beskjed om å avslå på grunnlag av kundens etniske bakgrunn. Dette kan være så mye bakromssnakk en bare vil, men når ts ikke føler seg komfortabel så må han få lov å si ifra.

Grunnen til at jeg føler litt over gjennomsnittet engasjement for dette temaet kommer av at jeg studerer i Tsjekkia, og jobber en del med Sigøyneres rettigheter på si gjennom diverse student organisasjoner her nede. Spesielt i i Tsjekkia og andre gamle østblokk land blir Sigøynerne utsatt for ekstreme forskjellsbehandlinger i samfunnet. Finnes masse eksempler fra sykehusene om at sigøynere blir nektet den hjelpen de ha krav på. De blir utsøtt sosialt og mye mer.

Kan til en viss grad forstå disse fordommene mot dette folkeslaget, men jeg har lært av tidligere feil og har bestemt for å aldri dra et helt folkeslag uner samme kam igjen. Det og ikke ville se på bilen til kunden en gang på grunnlag av at han er sigøyner, ER rasisme, uansett om dette er bakromssnakk. Det er sjefens intensjoner som er i fokus her...