View Single Post
I Oslo og Trondheim har de gjort om på utdanningsforløpet, ved direkte opptak fra VGS karakterer, dvs. at de har sluttet med årstudium som krav for å komme inn på det videre løpet.


I Tromsø og Bergen derimot, beholder de den gamle metoden, der du kan ta årsstudium og søke med karakterene derifra for å komme inn videre på profesjon (Du må vel regne med å ha minimum A i snitt, maks 1 B)

For å komme inn via vgs vitnemål, må du nok regne med å ha ganske høyt snitt, om jeg ikke tar feil så var opptakskravet i Trondheim nå i høst 55.2 for førstegangssøkere (de som kommer rett fra videregående), og 62.2 for sekundærvitnemål.

Alternativt kan du jo ta en bachelor her i norge og søke klinisk master i danmark med praksis, som kvalifiserer deg til å søke om autorisasjon som praktiserende psykolog. Studerer også på NTNU forresten.


Holder på med det samme jeg serru, driver og tar årsstudium i et håp om å komme inn i enten Bergen eller Tromsø om noen år


Håper du fikk svar på det du lurer på!

Sitat av Lootfisk Vis innlegg
På NTNU gjennomførte man innføring i åtte fag; 4x7.5 poeng per semester. Da er man innom utviklingspsykologi, personlighetspsykologi, vitenskap og forskningsmetode, biologisk psykologi, sosialpsykologi, psykologihistorie, kognitiv psykologi og den obligatoriske exphil. For å komme videre inn på profesjon måtte man ha A i alle fag, minus kognitiv og exphil der bestått var nok. På ettårsstudium i de andre byene er det annerledes, men jeg har ikke god nok oversikt til å gjengi her.

Det er mange av dem, men ett skrekkeksempel er en kompis som var ett poeng fra A i et fag, og dermed måtte gå et helt år om igjen for å ta opp fag. Jeg derimot, var ett poeng fra B i to fag og hadde mao lykken på min side
Vis hele sitatet...


Da jeg tok høstsemestret så var Psykologisk forskningsmetode Ex.fac, men så fikk jeg høre at det ikke telles med på opptaket? Eller har jeg misforstått?
Sist endret av Kaput; 6. mars 2012 kl. 08:03.