View Single Post
Jeg og dama har tenkt til å flytte sammen til sommeren, og siden det blir første gang jeg virkelig skal klare meg selv økonomisk har jeg begynt å tenke litt på utgifter osv.

Jeg fant en mal på et budsjett fra Sparebank 1 eller noe, og der fikk jeg meg virkelig en overraskelse i forhold til hvor mange utgifter man faktisk får når man bor uten foreldre. Vi satte oss ned og begynte å regne på verst tenkelige scenario*, og vi kom fram til at dersom vi da har en månedslønn på 14 000 kr hver (etter skatt) vil vi sitte igjen med 1 500 kr hver som kan gå til sparing/hva man vil når alle nødvendige utgifter er betalt.


1. Wow, kan man virkelig ikke forvente seg mer penger til overs hver måned hvis man jobber åtte timer fem dager i uka med en timeslønn på rundt 130 kr?

2. Er det vanlig at foreldre fortsetter å betale ting som f.eks. forsikringer selv om man ikke bor hjemme?

3. Hvor mye betaler du i husleie? Hvor mye brukes på nødvendige utgifter?** Hvor mye har du til overs etter at alt er betalt?



Vet at jeg får svar på mye av dette ved å spørre foreldrene mine, men det er fortsatt uklart hva det blir til, så jeg gidder ikke spørre dem ATM.

Ønsker helst svar fra folk som er i samme situasjon, med eller uten samboer, slik at det blir lettest å sammenligne i forhold til hvis man bor gratis hjemme og tjener 25 000 i måneden

BLIR SPENNENDE Å HØRE!

------------------

* Med dette menes f.eks. husleie på 13 000 kr pr/mnd, 6 500 kr til mat osv. Vi gjorde det så tight som mulig for å se om det i det hele tatt var mulig å gjennomføre.

** Nødvendige utgifter anses som mat, klær, strøm, internett, forsikringer, husleie og slike ting. Alt som ikke kan settes bort til sparing/sløsing.