View Single Post
Jeg er i mot EU, men absolutt for EØS.

Mye av standpunktene mine er like de DonTomaso har over her. Jeg var i Brüssel i høst, og fikk høre om hvor enormt dette byråkratiet er. I tillegg måtte vi lagt om hele oljefondet, for å følge EUs regler om maksimal underskuddbudsjettering på 3%, og norske farvann ville vært mer åpne for EU-fiskere osv. Men husk også at EU-medlemskap gir fordeler. Et stort problem med EØS-avtalen er at vi ikke deltar i tollunionen, som medfører at norske varer må gjennom toll i EU-land, noe som kan være et stort hinder for norske eksportbedrifter. Det er ikke uten grunn at NHO har en klar mening om at Norge burde bli medlem av EU

Og over på dette med EØS. Hvorfor har det plutselig blitt så kult å være motstander av EØS? Jeg har ikke engang ord for hvor mye Norge har tjent på EØS. Husk at vi får ta del i det indre marked, null tollavgift på norske eksportvarer. Melder vi oss ut av EØS, da vil alt dette opphøre. Tenk hvis Storbritannia, Tyskland osv. plutselig begynner å legge tollavgift på norsk gass. Jeg tror mange ikke forstår konsekvensene av å si opp EØS-avtalen. Norge er ikke kongen av verden, og vi kan ikke leve i vår egen lille boble oppe i nord, og forvente at vi vinner uansett hva. EØS er bra.