View Single Post
Sitat av Knudsen Vis innlegg
"Å ha Jesus i hjertet" er en temmelig vag beskrivelse, og egentlig ingen skikkelig beskrivelse i det hele tatt. Tenker du da på det å kun tro på Gud og Jesus, uavhengig av hva man mener med bibelen? Eller er det noe annet du tenker på?
Vis hele sitatet...
Da tenker jeg ved å tro på Gud, og leve etter de 10 bud, slik Gud ville at menneskeligheten ville.

Sitat av overandout Vis innlegg
Det er det som kanskje er det viktigste å få frem i debatten mellom religion og vitenskap. Religion påstår jo at den VET meningen med livet, mens vitenskapen har ikke svar på det i det hele tatt. Men, vitenskap er det eneste som kanskje en dag kan gi oss det svaret.
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike-and yet it is the most precious thing we have."
- Einstein
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer!

Sitat av Orph Vis innlegg
Så det du sier er altså at man velger ut det man synes er ok, og driter i resten. Ser du noen problemer med det i forhold til bibelens troverdighet, spesielt når du trekker frem sammenhengen mellom det gamle og det nye testamentet som noe som taler til dens fordel?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, men en del som står i GT trenger man ikke ta seriøst, da man i nyere tid ser at det ikke henger på greip. Dette med steining av kvinner feks. alle oppegående mennesker skjønner jo at det er feil.

Sitat av Orph Vis innlegg
Hvis man ikke kan tolke bibelen bokstavelig, hvordan kan man da ta noe av det som god fisk, og hvordan er det en god kilde for noe som helst?
Vis hele sitatet...
Det står jo mye bra der da. Feks. flere fine etiske historier. De 10 bud baserer seg på gode moraler.



Sitat av Orph Vis innlegg
En enkel løsning? Hvordan i all verdens navn og rike er det en enkel løsning? Og hvordan gjør man saken bedre ved å introdusere enn allmektig, immateriell skaper til systemet? Og hvor kommer i såfall denne skaperen fra?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Ingen vet hvor skaperen kommer ifra.



Sitat av Orph Vis innlegg
Forøvrig er det en god ting at disse verdiene er i ferd med å bli utvannet i dagens samfunn, synes nå jeg. Jeg er for selvbestemt abort, jeg er for aktiv dødshjelp, jeg er for homofiles rettigheter, og jeg er mot KRL i skolesystemet.
Vis hele sitatet...
Du kan mene at det er en god ting.

Sitat av gotejds Vis innlegg
Ting ble jo jævlig langt fra perfekt for de fleste, fint å høre at du har det bra altså.

Spørsmål: Kan en religiøs person noensinne føle seg fri?

En religiøs person kan jo i utgangspunktet ikke tro på noe av forskning. Ingenting er jo tilfeldig tydeligvis? Så at noen er født med 2 hoder, at noen får svulvster på 15kilo, noen sitter i rullestol hele livet, at du tryna på isen når du skulle måke snø, er alt sammen planlagt fra guds side / en straff / djevelens verk?

...eller er det rett å slett litt miksing å triksing med atomer og molekyler, fysikk? eller med andre ord en tilfeldighet

Jeg har veldig store problemer med å forstå hvorfor fenomenet "tilfeldighet" er så vanskelig å akseptere for noen. Som om man skulle tro man er superspesiell av en eller annen grunn
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du missforstår litt. I følge Gud & KRD skapte han oss perfekte. Bare se på deg selv. Mennesker er overlegne på alle områder. Alt ble så perfekt. Kroppen, detaljene, kromosomene, osv.

Selvsagt kan religiøse tro på forskning. Det skulle da bare mangle? Noen blir født med genetiske feil ja. Hvorfor det er slik kan ikke jeg vite. Det er absolutt overhodet ingen straff fra Gud! Gud straffer ikke folk. Hva djevelen gjør vet jeg ingenting om.

Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Jeg er av den oppfatning at de fleste som klamrer seg fast til religion, gjør dette fordi de ikke tør å innse en ubehagelig sannhet. Noen er tilhengere av religion p.g.a. uvitenhet, og er ikke så vanskelig å omvende, når de får en grundig gjennomgang av selvmotsigelsene og feilslutningene i bl. a. Bibelen. Hvilken type er du?
Vis hele sitatet...

Så fint at du har laget deg egne "inndelinger" for hvordan religiøse ble til da.


Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Eller mer generelt sett, hvorfor insisterer du på å forsvare religionen din? Kun for å ha en høyere mening med livet?
Vis hele sitatet...
Hvorfor forsvarer du/dere ateisme? Hva er galt i å forsvare det man tror på under en diskusjon?

Sitat av EoT Vis innlegg
Når man er kristen, så tror man at Kristus er menneskets frelser og Guds sønn. At han ble sendt til jorda for å ta på seg alle menneskers synd, et offer fra Gud. Så kan man selvsagt krangle (å krige) om forskjellige tolkninger av bibelen osv., men selve grunnprinsippet i kristendommen vil forbli det samme, nemlig at Jesus er Messiah.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i . Jeg la bare frem min personlige definisjon.