View Single Post
Sitat av Mullah Vis innlegg
Ja, og nettopp derfor synes jeg du gjør et feilgrep når du setter de mengdene som premiss for å vurdere deres skade- eller avhengighetspotensiale oppimot hverandre. Som sagt, det er rimeligere å sammenligne en joint med en halvflaske vodka.
Vis hele sitatet...
Det var ikke jeg som begynte å sammenligne 1-2 pils med 1-2 joints. Jeg begynte først å argumentere for at det er vanskligere å misbruke alkohol, som i å drikke en halv liter vodka, enn cannabis. Det var Lucy In The Sky som så argumenterte med at man kan misbruke alkohol selvom man bare drikker 1-2 pils.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Under påvirkning av ett av de to alternativene, uavhengig av hvilket, har man et betraktelig nedsatt funksjonsnivå og det er vanskelig å skjule at man er ruset. Hvordan blir skade- og avhengighetspotensialet da?
Vis hele sitatet...
Det er da mye enklere å skjule at man er ruset på cannabis enn alkohol. Har sittet i uttalige skoletimer ballefjern, null stress.. Å drikke 3 pils før en skoletime er enda enklere å skjule, men jeg syns ikke det blir rettferdig å sette 3 pils opp mot en joint fordi 3 pils ikke blir sett på som "komplett rus" av alkohol.


Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg er uenig i at hasj har et høyere skadelig misbrukerpotensiale enn alkohol. Dodechas og Lucys innlegg forklarer hvorfor det er naturlig å tenke slik.
Vis hele sitatet...
Argumentene deres bunner jo ut i at siden alkohol kan brukes i mindre doser, vil dette gjøre avhengighetspotensialet større enn det av hasj. For det første ser ikke jeg på 1-2 pils som et problem whatsoever. De har argumentert for at det kan være misbruk i de tilfeller hvor deprimerte tar seg et par pils på kvelden for å få sove for eksempel. Vel, jeg tror dette gjelder utrolig få da 1-2 pils ikke gir meg noe som helst, selvfølgelig er det individuelle forskjeller her, men er du deprimert er ikke 1-2 pils nok til å numme ut de fleste..

Jeg ser dog faren i at 1-2 pils kan utvikle seg til flere, og 8 pils hver kveld er selvfølgelig et skadelig misbruk. Tallene for de som får et skadelig forhold til alkohol er dog langt lavere enn de som får det til cannabis. Jeg har ingen kilder, men hvis noen av dere har hengt i et gjennomsnittlig røykemiljø burde det være åpenbart.