View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Her kommer jo subjektivitet inn i bildet, du argumenterer fra din personlige erfaring mens grafen Chronic420 postet er utarbeidet for The lancet, en godt kjent medisinsk tidskrift.

1. Ja, cannabis har visse abstinenser, men for å så tilbake med min egen subjektive erfaring: Jeg med 10 års bruk under armen, får ikke svette og nervøsitet om jeg kutter ut bruken. Tvert i mot får selvtilliten en større boost og jeg jobber mer strukturert. Tenkt deg så at denne undersøkelsen har involvert ganske mange forsøkspersoner, at alle har samme mening som deg er lite sannsynilig.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du ikke røyker hver dag, slik som folk drikker kaffe hver dag? Det blir litt rart å "beskytte" et stoff gjennom å si at selvtilliten økes ved å slutte med det.. Forresten overraskende at dette var en seriøs undersøkelse, og ikke noe dritt en stoner slang sammen i paint. Jeg har ingen kilder, men jeg nekter å tro at kaffe har mildere abstinenser enn cannabis.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
2. Du skal ikke dra langt for å se en kultur der alkohol drikkes daglig. Å drikke alkohol er ikke synonymt med å bli sørpe dritings, selv om endel Nordmenn ser ut til å tro det. I flere land er det helt vanlig å ta seg en pils til lunsjen og et par pils etter jobb før man drar hjem, det er flere miljøer i Norge som også har litt av samme kulturen. Og det er slik avhengigheten på alkohol starter. Alkohol abstinenssyndrom kan være dødelig om personen har opparbeidet nok toleranse.
Vis hele sitatet...
Joda, men når man drikker alkohol i små doser hver dag blir man jo ikke avhengig i nærheten av samme grad som hvis man ruser seg på det. Er uenig i at det er slik alkoholavhengighet starter, når man bare tar 1-2 pils er det jo nesten ikke et rusmiddel en gang. Er klar over at alkohol har kraftige abstinenser, men de forekommer jo ikke før man allerede er skikkelig avhengig.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
3. Vanskelig å finne gode grunner? Folk vet godt om kreftfarene, hjerte og karsykdommene, er ikke de gode grunner?
Faktum er at nikotinavhengighet er en seriøs sak.
Men, jeg er enig i at å sammenligne det med heroin blir en smule komisk, heroinavhengige opplever flere dager med influensalignende symptomer om de slutter brått, og kan heller sammenlignes med alkoholabstinenssyndrom.
Vis hele sitatet...
Det er gode grunner, men det er mye lettere å avvise dem fordi de ikke rammer alle. Er vel 1/3 som før kreft eller noe, etter å ha røyket et helt liv. Å skyte heroin 3 ganger daglig er alvorlig helsefarlig no matter what.