View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
De som ikke greier å se at statistikker som over er ren bs må ha fått et par skader i logikksansen sin.


Ja, og de gjør at jeg ikke greier å ta de statistikkene der seriøst.

1. "Koffein har verre abstinenser enn cannabis". Er dere seriøse? En daglig kaffedrikker vil oppleve trøtthet og mild hodepine. En daglig hasjrøyker vil svette som en gris når han omsider får til å sove, nervøsitet, rastløshet, og et savn som kan vare i flere år.

2. "Alkohol har dobbelt så stort avhengighetspotensiale som cannabis". Cannabis kan røykes til døgnets tider uten at det trenger å være et stort problem, det samme gjelder ikke alkohol. Alkohol gir deg hangover som gjør at det blir umulig for mange å bruke stoffet i hverdager. Det gjelder ikke cannabis, faktisk vil ikke de fleste unge røykere se på det som unormalt å fyre en før skolen.

Det punktet kan bare strykes ved å se på en ting: hvor mange hasjrøykere du kjenner som røyker mer enn 3 ganger i uka, og hvor mange alkoholdrikkere som gjør det samme.

3. "Nikotin gir deg nesten like store abstinenser som heroin". Trenger ikke en gang kommentere den der. Men jeg tipper noen vil komme med den her: "jammen det er flere som slutter med heroin enn sigg". Det er enkelt og greit fordi det er mye vanskligere å finne gode grunnen til å slutte med sigg, værtfall snus. Ved snus er det så og si bare økonomien det står på.
Vis hele sitatet...
Her kommer jo subjektivitet inn i bildet, du argumenterer fra din personlige erfaring mens grafen Chronic420 postet er utarbeidet for The lancet, en godt kjent medisinsk tidskrift.

1. Ja, cannabis har visse abstinenser, men for å spe på med min egen subjektive erfaring: Jeg med 10 års bruk under armen, får ikke svette og nervøsitet om jeg kutter ut bruken. Tvert i mot får selvtilliten en større boost og jeg jobber mer strukturert. Tenkt deg så at denne undersøkelsen har involvert ganske mange forsøkspersoner, at alle har samme mening som deg er lite sannsynilig.

2. Du skal ikke dra langt for å se en kultur der alkohol drikkes daglig. Å drikke alkohol er ikke synonymt med å bli sørpe dritings, selv om endel Nordmenn ser ut til å tro det. I flere land er det helt vanlig å ta seg en pils til lunsjen og et par pils etter jobb før man drar hjem, det er flere miljøer i Norge som også har litt av samme kulturen. Og det er slik avhengigheten på alkohol starter. Alkohol abstinenssyndrom kan være dødelig om personen har opparbeidet nok toleranse.

3. Vanskelig å finne gode grunner? Folk vet godt om kreftfarene, hjerte og karsykdommene, er ikke de gode grunner?
Faktum er at nikotinavhengighet er en seriøs sak.
Men, jeg er enig i at å sammenligne det med heroin blir en smule komisk, heroinavhengige opplever flere dager med influensalignende symptomer om de slutter brått, og kan heller sammenlignes med alkoholabstinenssyndrom.
Sist endret av Dodecha; 28. januar 2012 kl. 09:07.