View Single Post
Rett etter uttalselsen til Plumbo i går ble det mye hysteri i media, samt en tråd på forumet som egentlig nesten bare bestod i korte hatfulle kommentarer mot begge sider av saken. Derfor lager jeg denne tråden for å faktisk kunne diskutere vitser og spøker rundt hudfarge, men også hvor grensa egentlig går, på et litt høyere nivå. Denne tråden er ment som en generell diskusjon rundt rasismespøker og hudfargevitser, men med utgangspunkt i moccamenn-uttalelsen.

Hvor bør egentlig grensa gå? Er det i 2011 bra å kunne spøke rundt med hudfarge og etnisitet? Er ikke det helt greit? Eller er det unødvendig og barnslig?

Et viktig spørsmål i denne debatten er om det egentlig er nødvendig med halvrasistiske spøker?

Jeg syns ikke det. I dag lever vi i et samfunn bestående av mange forskjellige nasjonaliteter, kulturer og meninger. Det er sunt å kunne utfolde seg, og ytringsfrihet er utrolig viktig, men et etisk punkt innenfor ytringsfriheten er essensiell. Vi skal ikke støte noen. Vi kan si nesten hva vi vil, så lenge vi oppfører oss og er snille mot hverandre. Og da kan det ofte være vanskelig å komme med en spøk om hudfarge uten at det støter personen, selvom det var ment som en vennlig spøk. Jeg er selv hvit i hudfargen, så jeg kan nok ikke sette meg helt inn i hva for eksempel Tshawe eller Yosef føler når en halvrasistisk spøk blir sagt. Jeg kan derimot se nøye på klippet og se blikket til begge gutta rett etter moccamenn-uttalelsen ble sagt, og det ser ikke ut som de syns det var noe hyggelig eller snilt. Og når diskusjonen blusser opp i ettertid, både på foraer, facebook og i media, syns jeg vi tenke mer på hva faktisk ofrene syns. I intervjuet med Tshawe kan man tydelig se at han var lei seg. Han syns ikke dette var noe hyggelig i det hele tatt. Jeg er sikker på at Plumbo ikke mente at den lite gjennomtenkte vitsen skulle være slem, men det støtte altså mennesker.

Da spør jeg meg selv igjen: var det nødvendig? Hvorfor skal vi hige etter å kunne vitse og skøye om hudfarge og etnisitet? Hvorfor skal vi pirke i et sår som ikke er helt gjengrodd?