View Single Post
Sitat av Jonta Vis innlegg
reklame: Hvordan stiller du deg til 14. avsnitt her? Punktlista, utledning under.
Vis hele sitatet...
Meget bra skrevet innlegg. Jeg stiller meg fullstendig under det andre punktet. Jeg er derimot uenig i din konkretisering av "hvem" disse troende er og hvordan man kan tenke dersom man bare ser bibelen som en metaforisk bok. At noen i KRL-undervisningen din mente at historiene er historisk korrekte, mener jeg stemmer. At man blander historisk korrekte historier inn i bibelen- gir den jo mer troverdighet(?).

Jeg har aldri trodd bokstavelig at Jesus kan gå på vannet. Jeg tror at slike historier er skapt for å vise oss lesere at han er gudommelig. Og dersom han er gudommelig er det flere som gjør som han, altså det kristendommen mener er riktig. Jeg tror Jesus (som historisk person eller en oppdiktet person, som jeg forøvrig mener er likegyldig) var en filosof. Og for å få tilhengere, blir han fremstilt som noe over menneske.

Og si at jeg er kristen er vel kanskje for mange (personlig- et begrep jeg forøvrig ikke helt forstår) kristne feil. Jeg selv mener det er riktig. Jeg tror altså at bibelen er bløff, men at moralen bak er verdifull. Derfor kaller jeg meg selv for kristen, så kan indremisjonsrunkerene tro hva dem vil, og folk som er opptatt av fysikk og lover- tro det dem vil.
Sist endret av reklame; 9. januar 2012 kl. 19:16.