View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men eit fem veker gammalt foster kan på ingen måte kallast levande. Det har ikkje hjerne nok til å puste for eiga maskin, eller mogelegheit til å innta næring. Det er helde kunstig i live i livmora!
Vis hele sitatet...
Det du sier her er feil. Det blir ikke holdt kunstig i live. Det blir holdt i live av moren, gjennom tilførsel av oksygen og næring gjennom morkaken og navlestrengen. At den ikke har hjerne til å puste for egen maskin eller mulighet til å innta næring er da ikke noe kriterie for å kalle noen et menneske!?


Sitat av slashdot Vis innlegg
Men kvifor akkurat der? Er ikkje, som provo poengterer, utviklinga av hjernebarken meir interessant? Eller det stadiet der fosteret er i stand til å leve utanfor livmora (20-30 uker)?
Vis hele sitatet...
Fordi at jeg mener personlig at livet eksisterer siden embryoet selv klarer å gjøre noe annet enn å vokse, som i min mening er når embryoet gjør den første lille bevegelse. Dette skjer når den første signalet strømmer gjennom den første nervecellen som er skapt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor er det fordel at livssynet ditt er prega av religion? Du godtar årtusengamle dogmer utan kritiske spørsmål? Er det ein fordel? Kvifor gir det auka kunnskap og djupare innsikt i etikk og menneskeverd? Det er non sequitur for å sei det mildt.

Men det er ikkje gitt at dei vil oppdage det før det er gått fem veker. Fem veker er vel gjerne den tida da det går opp for ein del? Er ikkje det litt snaut? (Mensen omlag ein gong i månaden - pluss litt slingringsmonn for å oppdage at den er borte er fort 5-6 uker)
Vis hele sitatet...
Fordi jeg har brukt mye av min tid til å studere og lete etter denne kunnskapen. Dette fordi jeg som de aller fleste som knytter seg til en tro vil tvile og derfor undersøke. Jeg sier ikke at du eller andre ikke gjør det, men jeg tror at dersom man bruker mye av sin tid til å tenke på akkurat etiske og moralske dilemmaer, gjør man seg mer innsikt i sin egen moral og etiske ståsted.

Også til det siste som du overhode ikke skjønte poenget av. Dersom en kvinne blir voldtatt og velger et legebesøk, vil hun bli ivaretatt av noe man kaller voldteksmottaket. Dette er i de aller fleste byer i Norge. Når man har blitt voldtatt er jo alltid sannsynligheten for at man er gravid tilstede. Derfor kan man velge å ta en "angrepille" innen 48 timer etter den eventuelle befruktningen. Deretter vil man mest sannsynlig bli undersøkt med blodprøver og urinprøver de neste dagene for å finne ut om man har et befruktet egg. Derfor kan man velge å kjemisk provoserabortere embryoet. De aller fleste som blir voldtatt og ikke ønsker seg barn, vil følge disse prosedyrene.
Sist endret av reklame; 7. januar 2012 kl. 17:43.