View Single Post
Sitat av Vattnissen Vis innlegg
Hei!

Jeg drister meg til å stille et spørsmål for meg selv i denne tråden.

Jeg var inne og surfet på 4chan for et par uker siden, noe jeg aldri har gjort tidligere. Endte opp i en tråd med bilder av jenter, og på veldig mange thumbnails høyreklikket jeg, og valgte "Åpne i ny fane". Dette førte til at jeg fikk ganske mange faner med bilder. Da jeg så omsider skulle gå gjennom disse, så jeg at det var minst 3-4 bilder med jenter med svært tvilsom alder, og ett bilde med en helt klart mindreårig jente, type 4-8 år (husker ikke helt). Det siste bildet var ikke seksualisert i seg selv, kun et bilde av en ung jente som badet naken, men det at det blir postet i en slik tråd gjør jo meningen helt åpenbar og motbydelig kvalmende. Jeg lukket alt i full fart, og forsøkte å glemme det. Men så så jeg i tråden folk som påpekte at alle som åpner slike bilder er sporbare og så videre.

Jeg gikk noen timer og tenkte på dette, fikk det ikke ut av hodet, følte meg helt latterlig skyldig, som om jeg gikk og bar på en eller annen sick hemmelighet. Bildene var jo faktisk åpnet i nettleseren min, og dermed per definisjon lastet ned på datamaskinen min. Etter noen timer bestemte jeg meg for å sende tips til Kripos, hovedsaklig i håp om å renvaske meg selv dersom det skulle være noe spørsmål om det, og ba samtidig om hvordan man kunne slette dette helt fra min datamaskin (jeg regner med alle bilder jeg har åpnet med nettleseren ligger lagret midlertidig et eller annet sted, selv om jeg overhodet ikke har lagret noe bevisst). Følte meg ganske lettet etter å ha sendt tipset, og tenkte ikke noe mer på det.

Men nå de siste dagene har jeg begynt å tenke meg litt om. Kripos har ikke svart på de direkte spørsmålene mine (selv om det jo står på siden deres at de ikke har kapasitet til å svare på alt). Jeg har begynt å få forståelse for at det er enorme mengder slikt materiale på 4chan likevel, og at sjansen for at akkurat jeg skulle havne i politiets søkelys virker nå minimal. Jeg lurer på om det tipset jeg sendte Kripos heller gjorde at jeg nå havnet i et slags søkelys...? Hva tror dere om det? Jeg har heldigvis vært en god borger ellers, og har ikke noe særlig med svin på skogen ellers, men tanken på å ha Kripos eller andre overvåkere hengende over nakken, er mildt sagt IKKJE BRA.

1. Var det riktig av meg å melde fra til Kripos?
2. Risikerer jeg nå å være i politiets søkelys fremover?

Bekymret hilsen fra meg
Vis hele sitatet...
Det spiller vel ingen rolle om de setter søkelyset på deg så lenge du ikke driver med å se på slikt til vanlig?

Uansett, du har ikke noe å frykte. Så lenge det var et uhell kommer neppe Kripos til å gjøre noe med det, og sjansen for at du uansett hadde blit dømt for det er like liten.