View Single Post
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg vil si at en rusmisbruker trenger incentiv for å forbedre seg, og at det er en grense for hvor mye en bør ta vare på dem. Rusmisbruk er faktisk ikke alltid så jævlig som folk skal ha det til. Med heroin som flyter gjennom årene betyr det veldig lite at klærne dine ikke er nyeste mote.

Om jeg hadde hatt gratis heroin, mat og bosted, som noen mener en skal gi narkomane, hadde jeg blitt narkoman på flekken. Det er en komfortabel livsstil.
Vis hele sitatet...

Insentivene de trenger er slike positive tiltak, gi de verdighet, gi de håp og noe å bygge på for å snu om på livet sitt. Å si at narkomane i Norge i dag har det altfor bra er en latterlig påstand. I tillegg skal det liksom være negativt at de har et minimum av levekår, som om folk skal bli fristet til et liv som narkoman hvis de ikke dør av sult og kulde på gaten og blir behandlet som dritt. Dette er en helt bakvendt og tragisk tankegang som jeg blir helt oppgitt av å se.

Og det har ikke blitt noen økning av narkomane i Sveits der de deler ut gratis heroin, det har derimot vært en nedgang i rekrutteringen til disse miljøene. Hvis det å få gratis heroin, etter å ha vært en hard misbruker over tid og feilet metadonbehandling og alle andre avrusningsopplegg, samt det å få utdelt mat av Kirkens Bymisjon, høres så fristende ut for deg at du hadde valgt å bli narkoman, hadde du vært så dum og talentløs at livet ditt hadde gått til helvete på en eller annen måte uansett. For hvem som helst andre er ikke dette en fristende livsstil som vil påvirke de valg en gjør i livet. Regner ikke med du mener dette halvseriøst engang.