View Single Post
Helt siden jeg lærte det selv har jeg irritert meg grønn over den utbredte misbruken av begrepet "i forhold til".

"I forhold til" betyr altså "sammenlignet med", men blir brukt som en slags preposisjons-joker som folk bytter ut med bl.a. "med tanke på", "når det gjelder" og til og med "om". Dette fører til overraskende mye forvirring når man først blir var fenomenet.

http://prat.difi.no/2009/09/%E2%80%9...te-landeplage/

Mange morsomme eksempler i linken ovenfor. Som regel skjønner man jo hva som egentlig menes ut ifra konteksten, men innimellom er det ikke alltid like lett. Min personlige favoritt fant jeg på Vadsø kommunes nettsider ang. støttekontakt:

"Alt som kreves av deg er at du er over 16 år, og at du har plettfri vandel. Vandelsattest vil bli krevd framvist ved engasjement. Det er selvfølgelig en fordel at du liker å jobbe med barn og unge, og at du har ”sunne holdninger” i forhold til personer med ulike former for nedsatt funksjonsevne."

Her mener de vel egentlig at man bør ha sunne holdninger til personer med nedsatt funksjonsevne, men krever i stedet at man har sunne holdninger sammenlignet med folk med nedsatt funksjonsevne. Altså sunnere holdninger enn handikappede?

De ender altså opp med å selv insinuere at handikappede generelt har usunne holdninger, noe jeg ikke tror helt var planen..
Sist endret av Gamgee; 23. desember 2011 kl. 08:03.