View Single Post
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Jeg har endel på hjertet når det gjelder det norske skolesystemet. Jeg har derfor laget en liten skisse jeg vil utarbeide vider, og senere legge frem for de allmektige politikerne. Hadde derfor vært fint med all slags tilbake melding.

Slik ser den ut foreløpig:

Hei

Vi nordmenn lever i et godt land, med all verdens muligheter. Vi har penger, et velorganisert samfunn med flotte verdier. Hvis vi ser på land som Uganda, Afganisthan, Irak, Iran osv.. Vil jeg si at vi har det utrolig bra. Dette kan være lett å glemme her vi sitter med puter sydd under armene våre.
Selv om vi bor i et godt land, betyr det ikke at det ikke er rom for forbedringer. Skolen er et tema jeg vil gå nermere inn på. Vi lærer mye interessant og relevant. Spørsmålet er om vi får kunnskaper om relevante ting, eller er det en del som vi kunne stått over? Jeg mener det. Mitt syn er at vi hadde fått mye høyere kunnskaper i de jobbene vi har tenkt å bruke tiden vår på som voksne om vi hadde startet med en invidualistisk skolegang allerede fra ungdomsskolen.

Jeg ser problemet med at man skal få prøve seg i alle fagene før vi velger. Er dette nødvendig? Fikk vi ikke nok generelle kunnskper om hva de forskjellige fagene gikk utpå i de 7 årene vi gikk på barneskolen? Jeg mener vi fikk det. Og skulle man enda ikke ha klart å bestemme seg bør det være mulig å ta almenn. Ja, det blir som en vidregående skole. Hvorfor ikke, en tidligere invidualistisk skole vil gjøre at vi får et mye mer kunnskapsrikt sammfunn. Tenk deg at kollegaene som sitter på arbeidsplassen din hadde hatt 3 år mer erfaring. Det må da være positivt å ha folk som er mer rutinerte og kunnskapsrike? Er det ikke det vi vil med skolen, nemlig at folk skal gjøre det godt i yrket de velger? Da mener jeg at det er på plass med en tidligere invidualistisk skole.

I dagens samfunn er vi utrolig avhengige av data. Vi bruker det på jobben, i hjemmet og ikke minst i skole sammenheng. Datamaskinene har revulusjonert verden. Tenk deg et liv uten en laptop eller nettbrett. En svært lite ønskelig situasjon. Her føler jeg skolen “snubler i sine egene ben”. Det blir jo nermest sagt at vi ikke vil ha utdanning innenfor data. Vil dere kunne noe som helst når det gjelder datamaskiner uten om facebook må dere søren meg lære det selv. Eller så er det jo bare å vente i 16 år til du har muligheten til å starte med elektro. Først når du er 17 og har gått et år med elektro kan du starte karrieren din innenfor data. Dette er ihvertfalll sånn det virker som at skolen vil ha det. Stopp utviklingen at data. Skoler med dataopplæring skal vi ikke ha noe av før du er 17 år gammel. Jeg håper dere starter utviklingen av data i skolen allerede i 3. klasse, sånn det er nå fungerer ikke.
En annen ting politikere tydligvis ikke forstår er at en datamaskin kan brukes til mye mer en enkel surfing. Programmering er en svært viktig del av bruksomerådene. Alt dere ser i dataskjermen er programmert av dataprogrammerere. Tenk dere hvordan verden ville vært uten alle disse programmene. Jo, vi ville vært tilbake til 1800-tallet. Så kan dere være så snille å ikke stoppe utviklingen for mennesker som ønsker å bringe samfunnet videre med datakunnskaper!

Etter å ha skrevet om et fag jeg vil ha, er det tid for å skrive om fag jeg ikke vil ha. Jeg vil gjøre følgende fag til enten valgfag eller få dem helt fjernet:

• Sidemål (nynorsk) – dette faget føler jeg er helt gått ut på dato. Ingen kommer noen gang til å ha noe nytte ut av det. Jeg er ganske så sikker på at om jeg skulle få en mail engang i arbeidslivet der det står på nynorsk, ville jeg ville vært i stand til å lese og forstå det. Uansett om vi har nynorsk på ungdomsskolen kommer nok ingen til å svare på nynorsk til denne mailen. Det tror jeg de fleste er enig med meg i. Derfor ser jeg overhode ingen grunn til å bruke skoletimer på dette. Bruk det heller på matte, naturfag og samfunnsfag. Ikke kast vekk timer på slikt tøys.

• Relgion, livsyn og etikk (RLE) Her føler jeg at mye som vi får proppet inn i hodet er lite relevant. Mye er ren oppspinn slik jeg ser det. At vi skal danne oss en forståelse av de forskjellige religonene er jeg helt med på, men å ha dette som et eget fag føler jeg at er å missbruke tid. Kutt nå drastisk ned på disse eventyrfortellingene, og sy det inn i samfunnsfag og historie. Tiden for religiøs tenkning er forbi. Disse 2000 år gamle tankene er utgått. Vi er inne i en ny mer oppegående tidsalder.

• Kunst og håndverk (K&H) Er i og for seg et fint fag for kunstnere, designere, og håndverkere. Dette er det ingen tvil om. For de fleste av oss er det å lage en smørkniv totalt waste of time. Jeg kommer aldri noen gang til å ha bruk for det jeg lærer i K&H. La nå de som ønsker å utvikle ferdigheter i dette faget gå en K&H linje, men ikke inkluder alle oss uintresserte.

• Kroppsøvning (Gym) Er et tragisk opplegg fra min side. De 2 timene med fysisk aktivitet i uka har da ingen effekt for den fysiske formen til elevene. Hadde vi derimot hatt la oss si 10 skoletimer i uka hadde det hatt en effekt. Dette er bevist. For å åpnå resultater må det trenes jevnt og i mengder.

Som dere merker er det mye jeg ville hatt annerledes. Håpet med dettet er at øynene skal åpne seg for dere som regjerer over skolesystemet. Jeg er overbevist om at det finnes forbedringer i skolen. En invidualistisk skole er hva jeg mener trengs. Dette styrker alle former for arbeidsliv. Økt kompetanse kan ingen si at er negativt.

-Jonas
Vis hele sitatet...
Så... du vil ha mer av det du interesserer deg for, og mindre av det du ikke interesserer deg for ? Noe nytt ?

Alle elever har i all tid klaget over fag som for dem fremstår som komplett ubrukelige. Ingenting kommer til å endres om du sender et brev til "høyere makter". Vil du ha endring i skolen på denne siden av 2050 så må du få skutt alt av høyere makter og bygge opp noe nytt.