View Single Post
Etter å ha lest diverse tekster, og sett på ymse uhyre interessante videoer om emnet (takk for link, moret) så har jeg vel egentlig motbevist mine egne hypoteser, men jeg poster problemstillingen min her for å høre hva dere har å si om den, og gjerne hva som er feil i resonnementet.

Altså, hvis vi har planet A og planet B som beveger seg vekk fra hverandre grunnet ekspansjonen av rommet, så kan vi si at de, på et punkt i løpet av akselerasjonen, har en hastighet på 0,75c i forhold til hverandre, dvs. hvis man er på planet B, så ser man planet A bevege seg i en hastighet på 0,75c vekk fra planet B, og vice versa.

Hvis man da sender en lysstråle fra planet B mot planet A så vil man, naturlig nok, observere den til å gå i farten c i forhold til planet B, mens man ser planet A gå i en hastighet av 0,75c. Hvis vi bytter referansesystem til planet A, så vil vi se planet B gå i 0,75c, og ved bruk av galileisk transformasjon (eller hva det nå heter), så vil vi se lysstrålen ankomme planet A i 0,25c, som åpenbart er feil. Derimot, hvis vi bruker Lorentz-transformasjon (har sant å si ikke satt meg godt nok inn i akkurat dette, så jeg kan ikke regne på det, men jeg er rimelig sikker på at det er riktig), så vil vi se at, utifra planet A sitt referansesystem, så vil planet B bevege seg i 0,75c, og lysstrålen vil ankomme planet A med farten c.

Hvis vi deretter sier at akselerasjonen av universet har ført til at planetene nå har en hastighet på 1,5c i forhold til hverandre, så gjør vi samme tankeeksperiment som nevnt over her. Ved bruk av galileisk transformasjon så finner vi, utifra planet A sitt referansesystem, at planet B beveger seg 1,5c vekk fra A, og lysstrålen beveger seg i hastighet 0,5c vekk fra planet A. Da er spørsmålet: vil man ikke få, ved bruk av Lorentz-transformasjon, at lysstrålen faktisk ankommer planet A i hastigheten c?

Det er kanskje ganske åpenbart for noen at lyset ikke vil nå fram til noe som beveger seg over lys-hastigheten, men selv opplever jeg hele prinsippet med spesiell relativitet som ganske "kontra-intuitivt", hvertfall ved første øyenkast.
I tillegg verdt å nevne at jeg naturligvis ikke har nå betydelig peiling på den generelle relativitetsteorien, som (så vidt jeg har forstått) beskriver bl. a. utvidelse av rom.

Er utrolig trøtt akkurat nå, så beklager hvis det er noe uklart.