View Single Post
Sitat av Whybear Vis innlegg
Ikke dersom han bruker religion som et argument mot menneskets grunnleggende overlevelsesinstinkter... Du forer ikke ulvene med din egen arm, samme hvor sultende de er.
Vis hele sitatet...
Det du sikter til der kunne han overført til en hvilken som helst tro og det ville fremdeles vært relevant. Han skriver at "vi er alle guds barn". Jeg leser "vi er alle mennesker". Uten at jeg skal legge ord i hans munn, så forstod iallfall jeg det som at det var det poenget han var interessert i å få frem. Noe jeg forsåvidt er helt enig i.

Hat vil aldri ha noen annen hensikt enn å avle mer hat. Kjærlighet er og forblir svaret. Å møte hat med kjærlighet har så veldig mye mer for seg. Med det så mener jeg ikke at man skal ta enhver kriminell som utfører en ulovlig handling, gi han en klem, for så å sende han ut på gata igjen. Men å ta til seg "onde" mennesker til behandling, lære dem andre verdier og få dem til å innse at de har gjort er feil tror jeg er en veldig mye bedre løsning enn å møte dem med hat og avsky. Mennesker begår feil, og jeg har full forståelse for at noen ting vil være fullstendig utilgivelige for noen, men sånne holdninger vil aldri løse noe som helst.

I et slikt scenario som blir beskrevet, så tror jeg nok at jeg instinktivt ville skrevet over morderens halvdøde kropp for å se hvordan det stod til med 14åringen, men her jeg sitter nå, med all verdens tid til å tenke over situasjonen, så skulle jeg nok ønske at jeg på en rasjonell måte hadde vurdert hvem som hadde mest bruk for min hjelp. Det er klart at en ung gutts liv nok står noe sterkere hos meg enn en godt voksen manns ødelagte liv, men om jeg hadde vært overbevist om at unggutten ikke var i noen overhengende livsfare, og at jeg kunne komme tilbake til ham senere, så skulle jeg iallfall ønske at jeg hadde hjulpet morderen.