View Single Post
Sitat av noy Vis innlegg
Jeg tror faktisk at hvis en får epilepsi-anfall og kjører ned en med døden til følge blir det konsekvenser. Men om dette går under uakstomt drap eller hva søren det heter aner jeg ikke. Nettopp våknet, hjernen følger ikke helt med. Dommen ville uansett vært betinget, ganske sammenlignbart med forutsetningene til ABB på nåværende tidspunkt. Spørsmålet en må få lov å stille seg er om ugjerningene kan sammenlignes. Betinget straff for massakre? Det jeg frykter mest er fremtidig stigmatisering. De fleste vet kanskje ikke at en stor prosent med samme diagnose som ABB faktisk kan - frem til dags dato i hvert fall - besitte stillinger som omhandler mange mennesker, også unge mennesker eller med ansvar for sikkerhet, service, etc. Eksempelvis ville kanskje en rektor før 22/7 ikke hatt særlige betenkeligheter med å ansette personer med en slik diagnose til spesifikk stilling i en eller annen utdanningsposisjon eller innenfor skoleverket på et eller annet område. Etter spesialistenes konklusjon frykter jeg den samme rektoren i fremtiden vil få store betenkeligheter med samme valget. Men rektoren vil neppe, til tross for at sjansen er der, ha betenkeligheter med å ansette en epileptiker. Dermed blir det vanskelig for meg å sammenligne disse hendelsene (ABBs ugjerning/epileptikerens "uaktsomhet) selv om i begge eksemplene går liv tapt. Følgene av dette, slik jeg føler det, er at folks generelle oppfatning kan fanges i spørsmålet: "Er alle terrorister utilregnelige i gjerningsøyeblikket?" Underforstått: "Er alle terrorister schizofrene?" Dette er ringvirkninger av en gal manns handling i en fri rettstat. Om det er uheldig eller heldig skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har mine tanker om det ...
Vis hele sitatet...
Nå var ikke epelepsianfallet mitt et konkret eksempel, men jeg mener bare at hvis man helt klart er SYK, og denne sykdommen fremprovoserer forskjellige ulovlige handlinger så skal man behandles som syk og ikke kriminell, og derfor mener jeg vi har et bra rettssystem. I mange andre land hadde han vært hengt allerede. Men appropos det her med stigmatisering og jobb, tviler på at det er så mange som fører opp på CV'en sin at de er Schizofren paranoid, eller enda verre nevner det i jobbintervju..så det er nok ingen problemstilling uansett. Jeg stigmatiserer ingen og håper ingen andre gjør det heller da jeg selv har slitt mye psykisk.