View Single Post
Norge er mellom fase 4 og 5 i den demografiske overgangsmodellen, vi er en av verdens rikeste land og har en av verdens beste velferdsgoder. De faktiske forholdene er at nordmenn generelt har gått opp en god del klasser. Vi jobber veldig veldig lite i forhold til resten av verden. Vi vil ikke jobbe mange timer i uka, og vi vil ikke ta de verste jobbene. Mange går arbeidsledige, ja, men vil de ta en jobb på McDonalds eller vaske toaletter? Dette er det innvandrere som tar seg av. De får, som sagt på forrige side, de økonomiske hjulene til å gå rundt. Det er helt nødvendig med innvandring. Hvis ikke vi starter å få fler barn, og ta alle jobbene på skalaen.

Det er masse problemer når forskjellige kulturer kolliderer, selvsagt. Min teori er at det blir bedre med hver generasjon. Jeg ser dette krystallklart da jeg har mange venner med innvandrerbakgrunn. Foreldrene (første generasjon) er veldig tradisjonell og konservativ. Barna blir mindre konservativ, men har fortsatt en god del av sin etniske bakgrunn i seg. Samtidig uttaler de at de vil oppdra barna sine på en helt annen måte. Har også noen venner som er tredjegenerasjonsinnvandrere, og disse er igjen mer integrert enn andregenerasjon. I USA er jo alle innvandrere, men etter x antall generasjoner har det skilt seg ut en gruppe som kaller seg etniske amerikanere. Dette blir en blanding av forskjellig kulturer. Grunnloven og en håndfull sterke verdier og normer binder dem sammen.

Det samme må vi gjøre i Norge. Vi må binde forskjellige folk med vårt demokrati, lover, verdier etc, ikke hvordan vi ser ut. Tror nok dette går fint, folkens - ta det med ro

PS. Det nye innvandrergenerasjonen er på topp utdanningsmessig, og de tar flere og fler toppstillinger i næringslivet. Leste dette i Kapital for noen mnd siden. De har gjerne utdanning som et viktig fokusområde, og på den måten er de med og gjøre norsk næringsliv bedre og konkurrerende.