View Single Post
Kjære medfreaks.

I lys av ABB-saken og mitt overdrevne behov for informasjon om den, så hadde jeg en merkelig drøm forleden dag.

Jeg gikk random rundt i min drømmeverden, flyttet noen pappesker for en venninne. Plutselig kommer en kjent massedrapsmann (ikke ABB, men et helt random ansikt. I drømmeverdenslogikk visste jeg hvem denne mannen var og hva han hadde gjort, og at han hadde blitt løslatt av politiet pga. manglende ressursser), ned gangen hvor jeg flyttet disse pappeskene. Han så på meg og hilste, og jeg stivnet av skrekk. Han gikk ut på parkeringsplassen og ventet tydeligvis på noen. Jeg flyttet pappesker som bare F for å komme meg vekk. Plutselig hører jeg en bil i høy fart svinge inn. Deretter bremselyden, etterfulgt av et hult, høyt dunk. Bilen skrur av lysene sine og rygger raskt vekk fra åstedet. Når jeg løper for å hjelpe den som har blitt kjørt ned, i beste baywatchstil, oppdager jeg at det er han mannen. Draps og voldtektsmannen som har herjet landet. Jeg ser på han ligge der og ha det vondt litt, og så går jeg.

I etterkant har jeg tenkt litt på denne banale drømmen. Det var verken et mareritt eller noen gjentagende plagsom drøm. Men dette med om man hadde reddet en person man visste hadde gjort noe grusomt, har spunnet rundt i hodet mitt siden.

Hva tenker dere om det? Hvis en person, det var 100% sikkert hadde begått noe forferdelig og utenkelig, havnet i en ulykke hvor du var det eneste vitne. Hadde du hjulpet han/henne? Hadde du hoppa etter han/henne i sjøen for å så ta munn-til-munn metoden og whatnot. Rett og slett, reddet livet til personen som har tatt liv?

Jeg vet ikke. Ble litt skremt av meg selv i drømmen min, og at jeg reagerte slik. For jeg har jo alltids tenkt at et menneskeliv er et menneskeliv, og at det ikke er opp til meg å avgjøre hvorvidt de skal dø.