View Single Post
I noen sammenhenger kommer jeg med noe som oppfattes som rasistiske utsagn, et fint eksempel: La oss si at et sted i regionene min, eller en bydel er meget flerkulturell, vi får kalle denne plassen "Gropdalen". Så forteller jeg en vits til en venn,"Hva er gul utenpå og svart inni? Gropdalen bussen!". Jeg vet jo at dette er en rasistisk vits/gåte, men det jeg ikke ser er hvorfor en rasistisk vits er så mye verre enn en vits som diskriminerer på noe annet?

Folk tenker kanskje:"Etnisitet, rase og nasjonalitet er jo ofte noe man er født med, og dermed noe man ikke har mulighet for å endre selv ." Det samme gjelder jo for mange andre ting, vitser som diskriminerer på hårfarge, utsende og alder er jo noe vi alle kjenner til. Vi har jo alle blitt oppdradd med "Nordmannen, Dansken og Svensken" og "Svenske-vitser". Disse diskriminerer jo, men hvorfor er ikke de like ille som de rasistiske, i disse vitsene setter man jo også "ting i bås"?

Nå for tiden oppfattes alt som rasisme, man kan ikke beskrive en "farget" person uten å være rasist. Det er så mye lettere å beskrive noen med at de har et asiatisk utseende enn å si at håret de sitt er svart. Det å opplyse om et faktum bundet til rase er plutselig veldig rasistisk. Man blir kalt rasist i hytt og pine, selv om man ikke er det jeg oppfatter som en rasist. Ikke bare nok med at man blir kalt rasist for ingen ting, i tillegg så kan minoriteter diskrimene på rase, entitet og nasjonalitet uten at det "tilsynelatende" er rasistisk. Da snakker jeg om bruk av ord som "potet", "potet- tryne","hviting", "vanilje tryne" og "askeladden". Ordet "nordmenn" brukes om folk fra Norge, og det brukes mye, men hvorfor kan man ikke bruke "Pakistanere" eller "Vietnamesere" om folk fra Pakistan eller Vietnam?

Det som noen sier er at ved et slik rasistisk utsagn som nevnt i første avsnitt sier man "at man er bedre enn det man diskriminerer". Med dette menes det noe slik som at "den hvite rasen er bedre den afrikanske rasen" og "utlendinger er The underdog."(NB. jeg støter ikke dette). Så lenge ikke kommentaren eller utsagnet er det som jeg oppfatter som dirkete slik som «Vi er bedre en de dritt negerne, negere er søppel!» så ser jeg ikke helt hvordan en slik utsagn som et på første avsnittet kan oppfattes slikt.

Det å si:"Det var jo mørkt ute, ikke rart at jeg ikke så han." vil mange finne som direkte hjerteløst. Folk flest finner det ikke like hjerteløst å så noe slikt som"Han er jo så liten, ikke rart jeg ikke så han."

Så klart har jeg blitt påvirket av samfunnets normer som alle andre, og vet at rasisme er galt. Men jeg greier ikke å se forskjellen mellom de å kalle en "den svartingen" og det å kalle en en "den dvergen". Problemet er at jeg ikke greier å innse hvorfor det er så mye verre enn andre ting. Er mitt syn på dette feil, eller er det riktig?

Start diskusjon