View Single Post
Jobber og er bosatt i Bangkok og har litt innsikt i hvordan ting fungerer her nede. I tillegg er jeg gift og har barn med en fantastisk thaidame.
Ting er ikke så svart/hvitt her nede som enkelte tror. Ja, det finnes arbeidsplasser og generelt lav arbeidsledighet i Thailand, men det eksisterer også en utbredt diskriminering innad i det thailandske samfunnet. I Thailand er det hovedsaklig "hvite" thaier som sitter i de viktigste og best betalte jobbene. Disse såkalte "thaikinesere" eller "Bangkokthaier" ser ned på mørkhudete thaier som hovedsaklig kommer fra Isaan distriktet nordøst i landet. I følge de "hvite" er de "mørke" stort sett ignorante bønder uten utdannelse og dannelse, og egner seg derfor kun til lavstatusjobber og knapt nok det.

De som har vært i Thailand har sikkert fått med seg at de aller fleste av jentene som jobber på bar eller agogo, kommer fra Isaan. Med forsørgeransvar for ikke bare eget barn, men også foreldre og søsken og uten reelle muligheter til å gjennomføre skolegang og med utsikter til en elendig betalt jobb på 7/11 eller lignende, så velger mange jenter å jobbe på bar der lønnen er høyere. For at disse jentene skal klare å få seg godt betalte "normale" jobber, må de ha en utdannelse av en annen verden for å konkurrere med de "hvite". Det skjer svært sjeldent.
Jeg har pratet med mange jenter som jobber på bar i Thailand, og de forteller alle det samme. De jobber på bar for å forsørge seg og sine, og for å betale skolegang for yngre søsken, slik at disse slipper å ende opp i samme yrket. Å jobbe i bar eller agogo er ikke drømmesituasjonen for noen av jentene, men de har faktisk ikke mange valg.

Min kone er en av de heldige. Hun kommer fra Isaan, men fra en relativt velstående familie. Hun har universitetsutdannelse fra Tokyo og snakker 7 språk flytende. Hun har nå fått jobb som mellomleder for Jotun i Bangkok. Hun fortalte meg at hadde hun fått barn tidligere i livet, hadde hun ikke hatt råd eller mulighet til å ta en universitetsutdannelse, og hadde i dag mest sannsynlig jobbet som bardame i Pattaya eller i Soi Cowboy. Mange av venninnne hennes fra skolen gjør det i dag. Hun valgte også å jobbe for et utenlandsk firma ene og alene fordi disse ikke diskriminerer mellom "hvite" og "mørke" thaier.