Tråd: Agnostisisme
View Single Post
Sitat av salvatrix Vis innlegg
Hei!
Har alltid vært veldig passiv i forhold til religion/tro.
Men i de siste årene har jeg begynt å se på meg selv som en agnostiker.

Hva tenker dere om agnostikere? Har dere noen innspill om deres syn rundt agnostisisme?

For de som ikke vet det, så er agnostikere noen som ikke nekter eller hevder at det finnes en gud(Guder). Men heller sier "Jeg vet ikke."
I forhold til ateister, som sier "Gud finnes ikke."


(Så nettopp den nye south park episoden, m.t.p at skaperne av SP alltid prøver å "henge ut" en person/type folk. Slik agnostikerne ble "hengt ut" i den episoden, begynte jeg å lure hva samfunnet syntes om agnostikere)
Vis hele sitatet...
En agnostiker mener at man ikke kan ha viten om en gud eksisterer eller ikke, altså det omhandler epistemologi. Jeg er helt sikker på at de fleste rundt om er agnostikere enten de tror på gud eller ikke. Ateisme omhandler ikke viten, men tro, altså en ateist har fravær av tro på gud(er) og en teist tror på guder. Å være en agnostiker er ikke ståsted i mellom teist og ateist, siden det omhandler viten ikke tro (som er to forskjellige spørsmål). Jeg forstår godt hvorfor South Park gjorde narr av "agnostikere" sin oppfatning av "agnostisisme", da mange (etter min erfaring) mener og tror de har valgt et moralsk ståsted som er hevet over teister og ateister sine, maken til irriterende folk å diskutere med skal man lete lenge etter.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg ser på agnostikere som meget forvirrende mennesker, da de ikke helt vet om det finnes noe Gud eller ikke, altså at de mangler en slaags "virkelighetsoppfatning".
Vis hele sitatet...
FACEPALM