View Single Post
Sitat av nikita Vis innlegg
Uenig. Førstegangstjeneste er valgfritt for kvinner. Hadde det vært tvang, hadde det vært en annen sak.
Vis hele sitatet...
Er ikke som om man får utlevert en liste over ting du skal være med på når du kommer i forsvaret hvor det står nevnt at du f.eks. må bade naken sammen med andre menn i troppen din, og dermed så har man aktivt sagt ja til dette. Dette er altså en situasjon man ikke er forberedt og klar over når man melder seg til tjeneste.

Selv synes jeg det er positivt at jenter går inn i forsvaret, og jeg ønsker at flere jenter skal gjøre det - frivillig. (for min del synes jeg det skal være frivillig for menn også), men situasjoner som dette er ikke med å gjør det mer fristende for kvinner å ta førstegangstjenesten. Førstegangstjenesten er ikke FSK eller TMBN, og man trenger derfor ikke ta alt like seriøst. Man trenger heller ikke dytte folk gjennom like mye psykisk press.

I ekte krig vil man kanskje måtte som eneste jente i en tropp bade sammen med andre gutter; men i en krig tror jeg ikke noen hadde funnet tid til å bekymre seg over det - og førstegangstjenesten er langt fra ekte krig. I en ekte krig måtte man også skutt på andre mennesker med skarp-ammo, dette gjøres heller ikke i forsvaret (av forstålige grunnet). Men man kan jo si det slik at om man ikke klarer å skyte andre mennesker med skarp-ammo så har man ingenting å gjøre i forsvaret; da det er dette man måtte gjort i krig.