View Single Post
Jeg vil ha et parti som overlater ansvaret til den enkelte. Jeg bryr meg ikke så mye om staten driver et helsetilbud eller ikke, men eter du deg feit som et troll og får diabetes type 2 da har du deg selv å takke. Eller røyker du som en skorstein og får kols; ikke faen om jeg skal subsidiere deg med en krone. Skal staten stå for behandlingen, må avgiftene på varer opp generelt, og spesielt på varer som brukes av risikogruppene. Skal man privatisere hele greien, kan man nøye seg med momsen.

Jeg vil ha mer bompenger. Jeg synes det er en strålende ordning; betale for bruk. Jeg vil også ha enda høyere avgifter på bensin og diesel, rett og slett fordi det er jævlig å ha så dårlig luftkvalitet som vi har det av og til.

Jeg vil totalreformere hele skattesystemet hvor prinsippet er likhet for alle; en fikset skatteprosent for alle. Den regner jeg med ville vært lav, siden statens oppgaver skal begrenses til kun beskyttelse av borgernes liv, eiendomsrett og helse, og forsvar av landets grenser. Alt annet skal finansieres gjennom egenbetaling, gebyrer og avgifter. Må dog presisere at med liv og helse, så mener jeg staten har ansvaret for helsetjenester til barn og unge under myndighetsalderen. Kan man ikke stemme, kan man heller ikke stilles til ansvar. Synes også det virker litt urimelig å skulle forvente at alle som er født med ulike funksjonshemninger osv skal straffes økonomisk, så disse burde vel kanskje også vært inkludert i en ordning der.

Resten som faller utenfor, får belage seg på medborgeres giverglede eller ta spaden i egne hender og begynne å grave.