View Single Post
Jeg føler at hele legaliseringsdebatten har fått alt for mye fokus på medisinsk bruk. Synes igrunn at det hele er særdels hyklerisk.
I disse dager har debatten om legalisering av cannabis som medisin i Norge blusset opp igjen. Dette er en sak jeg følger spent med på, men jeg har egentlig aldri klart å gjort meg opp en mening om hva jeg synes om det før et par dager siden. Det slo meg at omtrent i en hver diskusjon ang. legalisering til medisinsk bruk så dukker det opp meninger fra folk som ganske åpenlyst er ute etter å misbruke det. Og uansett hvor seriøse og useriøse disse meningene skulle være så er det ganske klart for meg at stor parten av menneskene som ønsker legalisering av cannabis ønsker dette fordi man ønsker seg å ruse seg på det.

Om man skal argumentere for legalisering for medisinsk bruk synes jeg det meste jeg har hørt tidligere av argumenter ikke holder mål. For å ikke skyte meg selv i foten setter jeg dette i anførselstegn siden jeg ikke er utdannet til å uttale meg om dette. Det er vel blitt ganske allment utbredt at der finnes sykdommer som ingen annen medisin en cannabis kan forebygge, lindre og kanskje også kurere, men så vidt meg forstått finnes det også andre medisiner mot det fleste av disse sykdommene som gjør akkurat det samme som cannabis når det kommer til lindring og kurering.

Som med alle medisiner følger det også med bivirkninger. Det gjør det også for cannabis, og i medisinsk sammenheng er den største bivirkningen at du blir ruset. For meg så virker det helt på jordet å argumentere for å få innført et legemiddel som gir større "bivirkninger" en eksisterende medisiner.

I de tilfellene hvor cannabis faktisk er bevist at er det beste å bruke for behandling av aktuell sykdom, er jeg selv helt enig i at cannabis burde være legalisert, og derfor kan kanskje det jeg skriver i seg selv virke hyklerisk. Men det jeg prøver å si er at det er i ytterst få tilfeller der cannabis vil være det mest fornuftige legemiddelet å bruke. Og på grunnlag av dette føler at debatten er blitt useriøs.

Grunnen til at jeg ønsker å legalisere cannabis er rett å slett fordi jeg selv ønsker å bruke det som et rusmiddel.
Jeg har med alderen nesten sluttet å drikke alkohol fordi jeg blir fyllesyk i flere dager etterpå, omtrent uansett mengde, og derfor liker jeg mye bedre å ta meg ei lita flis i stede og ha det minst like bra som på alkohol og også i andre sammenhenger der alkohol vanligvis ikke er involvert. Rett å slett fordi jeg digger å være stein.


Nå er en vel kommet frem til såpass sikre konklusjoner hva angår skadevirkningene til cannabis at det trygt kan legaliseres om en sammenligner det med veldig mye av andre ting som er lovlig. Og det er nettopp dette argumentet jeg benytter meg av i denne debatten. I det sammfunnet vi lever i dag synes jeg at alle må få muligheten til å velge hva en gjør med sitte eget liv. Alkohol er blitt brukt i alle år til å ruse seg og det er allment godtatt. Hvorfor skal ikke det være plass til cannabis også?

For utenom de etiske argumentene tror jeg legalisering av cannabis kan ha en samfunnsnyttig rolle. Om cannabis hadde blitt legalisert kan jeg ikke forstå annet enn at mesteparten av svartemarkedet som omhandler cannabis ville forduftet. Norge ville tjent penger fra skatteinntektene som igjen hadde kommet folket til gode.
Mange brukere ville sluttet å oppsøke kriminelle miljøer som er for det fleste eneste mulighet å skaffe cannabis og igjen så tror jeg da også at mange underliggende farer med cannabis misbruk hadde minket, med tanke på å begynne med tyngre stoffer.
Når man omtaler cannabis som et "gateway drug" så tror jeg, av blant annet egen erfaring at mange av de som begynner med tyngre stoffer etterhvert, har lettere for å det fordi de allerede er i et "kriminelt" miljø som har tilgang til andre narkotiske stoffer fra før. Og siden bruk av cannabis er kriminelt, så er det ingen moralske utfordringer fra lovens side å avansere til mere tyngre saker heller.

Jeg synes vi skal skille snørr og bart i denne saken å la debatten om legalisering av cannabis til medisinsk bruk ikke bli forpestet av useriøse og uintelligente holdninger som vil ødelegge for dette.

Jeg føler det er nødvendig å dele opp denne debatten i to deler. Og de burde holdes veldig lang i fra hverandre. En debatt om legalisering til medisinsk bruk, også kan vi som faktisk ønsker å bruke cannabis for rusens skyld holde oss unna en debatt vi overhodet ikke hører hjemme i.

Håper det kom frem hva jeg mener og setter veldig stor pris på kommentarer og andre synspunkt.