View Single Post
Vokste opp med høyrevendte foreldre, men de har aldri på NOEN måte presset sine meninger på meg. Jeg visste vel ikke hva de stemte en gang før jeg ble 13-14 år.

Selv er jeg sosialliberalist, hvis jeg har forstått det ordet rett. Sammen for fellesskapet, men med tyngde på personlig frihet. Og ja, folk med mye penger bør tvinges til å skatte mer for å hjelpe mer uheldige mennesker. Det er ekstreme lønnsforskjeller i dagens samfunn, fordi folk påstår at de har "jobbet hardt" og "fortjener mer". Vi er alle like. Du er kanskje flink og smart, men det var isåfall din bakgrunn, oppvekst og dine gener som førte til dette, og dette er ingenting annet enn flaks.

Mange jeg ser opp til som virkelig har stått på og jobbet hardt for å være i en god posisjon og med høy lønn, men det finnes ingen mennesker som fortjener å sitte med en årslønn på 10 mill pluss bare fordi de har "jobbet hardt" når det finnes folk, selv i det norske samfunn, som sulter! Vil ikke si jeg hadde gitt bort alle de pengene selv, men å skatte 50%? Med glede.

Liberalismen kommer vel mer inn på personlig frihet i forhold til sitt eget privatliv og sin egen kropp. Vil man kunne gå ut av huset uten et kamera pekt opp i trynet og duppedingser som stadig sporer opp hvor du er, er man ikke nødvendigvis kriminell. Samtidig er det mye med ruspolitikken jeg syns er feil. Jeg gir f i hva du putter i din egen kropp så lenge man har fått god innformasjon og hjelp til å gjøre riktige valg. Om du fortsatt velger å fucke opp ditt eget liv er det helt greit for meg, og jeg skatter gjerne ekstra for at alle skal ha nettopp den muligheten, til å gjøre hva de vil. Skal vi liksom nekte en basehopper som det gikk litt galt for sykehusopphold, fordi han driver med ekstremsport? Hva med trafikanter? Skal vi nekte dem behandling på sykehuset fordi de absolutt måtte spare de 10 jævla minuttene det hadde tatt å gå til jobb?
Sist endret av bamsegutt; 11. november 2011 kl. 19:48.