View Single Post
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Såklart det er kulturelt betinget. Kulturer er ulike. Lojalitet innad i gruppen er noe annet enn lojalitet overfor utenforstående og fremmede. Og fastboende vil alltid være fremmede for sigøynere.
Vis hele sitatet...
Kulturer ER ulike, men ingen jeg kjenner til tolerer tyveri, spesielt i dagens samfunn burde de vite at tyveri ikke er tillat. Så helt ærlig, kultur driter jegi, tyver vet de er straffbart.

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Men derfor vil det alltid være konflikt mellom sigøynerne og storsamfunnet rundt, da det er snakk om kulturer som lever etter vidt forskjellige sosiokulturelle normer. Så og si alle metoder, fra regelrett forfølgelse til tvangssterilisering til støttepakker til veldedighet til gratis utdanningsprogrammer er forsøkt - uten hell. Hadde nazistene fått viljen sin ville de vært fysisk utryddet alle som en - bortsett fra et par reservater Himmler ville beholde som en slags levende historiske museum.
Vis hele sitatet...
Se hva du prøver på her, men poenget ditt faller vekk. Skal vi følge ditt eksempel så skal vi tolerere at samene begår brudd på loven siden vi forfulgte dem for en del år siden. Hva nazismen har med dette å gjøre vet jeg ikke, nazistene forfulgte ikke sigøynere fordi de stjal.

Bunnlinjen for meg blir at hvis sigøynere i Norge får samme tilbud som andre minoriteter kan de ikke unnskylde seg på noen som helt måte - noe de får. Hvis de etter det velger en kriminell livsstil så får de også tåle stigmatiseringen.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Forutsatt at utsagnet er statistisk korrekt: kan det kanskje ha noe med at romanifolket har vært undertrykt på det groveste i århundrer og at de i de fleste land lever som en lutfattig underklasse?
Vis hele sitatet...
Det samme har jøder, vi ser ikke på at de stjeler med mildere øyne enn vanlig gjør vi vel? De har selv valgt å leve på utsiden. Jeg er helt sikker på at de fleste sigøynere er oppegående folk som kunne bidratt masse til samfunnet - hvis de bare ville.(Jeg ønsker å påpeke at dette gjelder de av rom-folket som lever på denne måten. Jeg snakker ikke om lovlydige folk fra romania her.)