View Single Post
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Forsvaret er ikke noe mer politi enn andre og man gir ikke politimakt til hvem som helst.
Vis hele sitatet...
Man behøver ikke være politi for å skremme bort en voldtektsmann og avverge en voldtekt. Mer folk (militært, politi eller sivilt) i et område vil jeg tro kan forebygge voldtekter. Å gi spesiell autoritet til gardistene er ikke nødvendig, så lenge de er tilstede. Om jeg skulle voldtatt noen, tror jeg at jeg hadde holdt meg unna områder der jeg visste det gikk patruljer og/eller var folk.

Når Garden sier de har ressurser, og er villige til å stille opp, syns jeg det er en dårlig avgjørelse av politiet å takke nei. Jeg tipper en av hovedgrunnene til at de takker nei er autoritetsspørsmålet. Hvor mye autoritet skal man gi til folk som er soldater, som ikke nødvendigvis har de rette forutsetningene for å ta beslutninger i gitte situasjoner?

Man behøver som sagt ikke å gi gardistene mer autoritet enn Ola Nordmann. I-styrken på Sunnmøre har for eksempel sosialpatruljer i diverse byer, uten at de har autoritet til å legge folk i bakken av den grunn.

Man behøver ikke gi spesielle dispansasjoner. Det viktigste er at de er tilstede. Jeg tror det kan utgjøre en forskjell i det gitte området. De er jo uansett rett i nærheten?