Tråd: Voldtekter
View Single Post
Sitat av Mullah Vis innlegg
Ja, det var misvisende, men da fikk vi i det minste oppklart det. Om det var retningen jeg fører debatten som var problemet, så kunne du vel bare sagt det. Istedenfor, når jeg spør deg om du mener at jeg har fått blod på tann og gått inn i en forsvarsrolle, forteller du meg at det var et generelt innspill til debatten og ikke myntet på meg. Det var også misvisende.
Vis hele sitatet...
Les det første innlegget mitt. Der står hele poenget mitt kort og klart beskrevet. Alt annet jeg har skrevet til deg er en utbrodering av det. Den eneste grunnen til at jeg har fortsatt å utbrodere, er at du hevdet at du ikke forsto hva poenget mitt var. Du ba meg oppklare definisjonsspørsmålet innvandrere/asylsøkere, og så skrev du dette:
Jeg forstår ikke helt hvilket poeng det er du mener står like sterkt enten vi bruker begrepet asylsøkere eller innvandrere?
Vis hele sitatet...
Da så jeg meg nødt til å omformulere og utbrodere.

Det jeg hevdet var et generelt utspill var nettopp det, men det var motivert av blant annet ditt innlegg. Det var imidlertid ikke ment som en direkte kritikk av deg, men siden jeg stadig har sett meg nødt til å forklare meg igjen og igjen, så ble også kritikken langt mer omfattende enn planlagt.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Aha, da forstår jeg bedre hvordan du tenker. Det er altså i hovedsak mitt ene innlegg, det ene som var satt på spissen, som er grunnen til at du mener jeg polariserer debatten?
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er jo hele grunnlaget for diskusjonen vår. Det er der jeg siterer deg første gang, og det er hovedsakelig det innlegget jeg har forsøkt å forklare deg meningen med hele tiden, etter at du påsto at du ikke skjønte poenget mitt.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Når jeg nevner "de norske svina" oppimot "den utenlandske faren", er det for å skape kontrast som en kommentar til retorikken i tråden, ikke for avfeie alvoret ved innvandrernes voldtekter eller voldtektsstatistikken slik den nå er kommet frem. Folk var ikke opprinnelig opprørt over noen slike tall, slik du hevder. Tråden ble snarere åpnet med en artikkel om at to jenter ble voldtatt i Oslo på samme natt - og en appell for å kaste voldtektsmenn av utenlandsk opprinnelse ut av landet. Den blir fulgt opp med et intervju av tre innvandrere som forteller om sine utrolige holdninger, og deretter en nyhetsartikkel som forteller at overfallsvoldtektene var doblet i år. Etter hvert fulgte også en artikkel som slår fast at "samtlige anmeldte overfallsvoldtekter i Oslo de siste tre årene er begått av ikke-vestlige innvandrere, ifølge politiets tall."
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke påstått noe om hvordan debatten oppsto. Jeg har bare sagt at det er forståelig at folk er opprørt over tallene som fremkommer. Jeg gir deg for øvrig full rett i at flere av innleggene og holdningene tidlig i debatten er kritikkverdige. Det er hvordan man bør møte og kritisere dette jeg er opptatt av.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Hva angår prosentandelen av voldtekter i de to forskjellige gruppene, så er det informasjon som kommer på banen for oss begge mye senere i diskusjonen. Da jeg postet mitt første innlegg var det bare document.no som sa noe om overrepresentasjonen av innvandrere i voldtektsstatistikken. Det var en nettside jeg ikke anså som en seriøs kilde fra før av, og til slutt valgte å totalt avfeie etter å ha funnet en feil da jeg skumleste det som var linket til. Noe lignende må vel også ha vært din situasjon ettersom du ikke hadde noen statistikk å vise til, og vi kun pratet om overfallsvoldtekter frem til Provo deltok. Om du intuitivt forsto så mye om statistikker vi ikke hadde snakket om så hadde jeg satt pris på om du benyttet anledningen til å informere meg da jeg spurte deg om det.
Vis hele sitatet...
Det kommer klart frem av innlegg ditt, det første jeg siterer, at du retorisk sett misbruker statistikken. Jeg påpeker dette allerede i det første innlegget mitt. Det var jo et av hovedpoengene mine, og jeg trodde ikke at jeg trengte å utbrodere dette noe mer, da det fremgår ganske klart i innlegget mitt.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Det blir altså å ta vel hardt i når du tar alt det du anklager meg for ut av de fire setningene jeg skrev. Du har et poeng, jeg kunne ha vært mer saklig, men du går for langt. Uansett, med din forklaring kan jeg nå forstå at det ikke var din intensjon å lage en så stor sak ut av dette som du gjorde, men hva med din argumentasjon og fremgangsmåte? Merkelig dette med perspektiv, hm?
Vis hele sitatet...
Med respekt å melde, jeg føler at du konsekvent har oversett kjernen i kritikken min, og stadig hengt deg opp i detaljer og avsporinger. Jeg antar at dette ikke er med vilje, siden jeg føler jeg kjenner deg, og fordi jeg virkelig respekterer deg. Derfor synes jeg det er påfallende hvordan du tilsynelatende har klart å misse poenget hele tiden, men som du sier, det er merkelig dette med perspektiv, og det kan jo tenkes at vi for øyeblikket befinner oss på to forskjellige planeter, kommunikativt sett =)