Tråd: Voldtekter
View Single Post
Sitat av Mullah Vis innlegg
De er ikke identiske. I det ene tilfellet menes det at vi forventer mer av innvandrere enn oss selv. I det andre tilfellet forventer vi ikke at de nødvendigvis skal være bedre enn oss.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det du snakker om..? Meningene i setningene er jo fullstendig identiske! Nemlig at vi ikke kan forvente at innvandreres holdninger skal være noe bedre enn våre egne! Dette er jo bare tøys, Mullah.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Det var ikke forklaringen jeg ba om. Problemet ditt synes å være at du trekker spørsmålet mitt ut av kontekst og svarer kun på det, som om det var alt som var sagt.
Vis hele sitatet...
Du ba helt spesifikt om en forklaring på hvorfor det er feil å ikke vekte for befolkningsandel, og det var nøyaktig hva du fikk.

Sitat av Mullah Vis innlegg
I ditt eksempel er det unyttig å ikke vekte for befolkningsandel, og jeg har ikke sagt at man ikke skal vekte for befolkningsandel i den sammenhengen. Jeg prater om hva annet vi også må ha fokus på, og da er det ikke unyttig å se på antall voldtekter begått.
Vis hele sitatet...
To ting: For det første har du benyttet absoluttallet på voldtekter som grunnlag for en konklusjon om at kvinnesynet til nordmenn ikke er bedre enn innvandrernes. Du har for eksempel uttalt følgende:

"Hvordan er det [at menn med utenlandsk opprinnelse voldtar norske kvinner] et overordnet poeng? De skal ha mer respekt for kvinner enn vi selv tydeligvis har?"

"Jeg må likevel si jeg er uenig i at det ikke er særlig interessant at flest voldtekter begås av etniske nordmenn. Som jeg var inne på tidligere, hvordan skal vi påføre de sunnere holdninger enn vi selv har?"

"Jeg sier at nordmenn begår flere voldtekter enn innvandrere når man ser på antall voldtekter, og det skulle vel være åpenbart at vi ikke kan påføre innvandrerne sunnere holdninger enn vi selv innehar."

Du har altså eksplisitt konkludert ut fra statistikken at nordmenn har et kvinnesyn som i hvert fall ikke er bedre enn innvandrernes, og dette er en fullstendig ugyldig konklusjon. Å komme trekkende med påstander om at du egentlig mente noe annet når du henviste til absoluttallene blir dessverre altfor tynt; det er åpenbart hva du sikter til, og det er åpenbart at du tar feil.

For det andre, statistikken gir ikke grunnlag for å konkludere med noe som helst angående nordmenns kvinnesyn, da det ikke finnes grunnlag for å si hvor mange voldtekter man må regne med at vil forekomme i en utopisk verden med det perfekte kvinnesyn. Det kan derimot friste enkelte å konkludere med differanser i kvinnesyn mellom befolkningsgruppene, men det vil også være en feilslutning, da man ikke aner om forskjellene skyldes at 11 ganger så mange menn med utenlandsk bakgrunn voldtar, eller om like mange voldtar 11 ganger så ofte – eller noe midt i mellom.

Du tar altså ikke bare feil ved å konkludere med at nordmenn innehar et minst like ille eller dårligere kvinnesyn; du tar også feil når du tror du kan gjøre noen som helst slags konklusjon om kvinnesyn fra statistikken i det hele tatt.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg har ikke begått den feilslutningen du påstår, så jeg kan ikke se at dette angår meg. Dette er ikke som i en matematikkprøve, hvor om du bommer på et tall og ender opp med feil svar, likevel får poeng om du har fulgt resonnementet. Selvfølgelig er det ikke nytteløst å fokusere på innvandreres holdninger, men dette er uansett bare enda mer meningstillegging fra din side, så jeg bare hopper videre.
Vis hele sitatet...
Jo, du har begått den feilslutningen – altså feilslutningen om at nordmenns kvinnesyn er minst like ille. Jeg har sitert deg på det over. Konsekvensene av denne feilslutningen er altså noe som i høyeste grad angår deg.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Vri meg unna, nei? Jeg visste jo at jeg ikke hadde uttalt at nordmenns holdninger mot kvinner er minst like ille ettersom vi begår flere voldtekter, eller at følgene av det er at vi ikke kan forvente noen bedring med mindre vi endrer vårt eget kvinnesyn. I hvert fall ikke "helt tydelig og presist".
Vis hele sitatet...
Jo, det har du gjort. Jeg har som sagt sitert deg på det over.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Jo, det gjør du. Du tar tak i feilaktige påstander og tillegger meg dem.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke tillagt deg noe som helst. Jeg har kun tatt tak i de konkrete utsagnene du har kommet med. At du tydeligvis ønsker å rygge ut av de er jo forsåvidt et godt tegn, men jeg må innrømme at det finnes mer elegante måter å gjøre det på.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg forstår at du ikke ønsker å innse at det er det du gjør når du har brukt masse tid på å bygge opp et angrep mot en påstand jeg aldri har kommet med.
Vis hele sitatet...
Tro meg, man trenger ikke å bruke mye tid på å rette på en så åpenbar feilslutning, men at du antar det kan jo bare bety at du synes tilbakevisningen var solid.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg rekner ikke med du vil forstå hvorfor, men pga din konsekvente meningstillegging kommer jeg ikke til å investere mer tid i denne debatten.
Vis hele sitatet...
Den er rimelig tynn, men du gjør som du vil.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Hva angår prosentandelen av voldtekter i de to forskjellige gruppene, så er det informasjon som kommer på banen for oss begge mye senere i diskusjonen. Da jeg postet mitt første innlegg var det bare document.no som sa noe om overrepresentasjonen av innvandrere i voldtektsstatistikken.
Vis hele sitatet...
Det kan være smart å huske at diskusjonen er skriftlig, og at man da kan gå tilbake og sjekke slike ting som du sier her. Og hvis du gjør det, så vil du se at det var du selv, i ditt første innlegg, som linket til politiets egen voldtektsstatistikk, som du påstår her at først kom på banen for dere begge mye senere i diskusjonen.
Sist endret av Provo; 27. oktober 2011 kl. 18:16.