View Single Post
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det er ingen som tenker på en alternativ løsning: FIKSE offentlig skole.

- Ansette bedre ledere/rektorer, selv om det vil kreve en høy lønnskostnad.
- Innføre kvalitetsevaluering av lærere
- Gjøre det enklere, ja ENKLERE, å gi en lærer sparken. Det å være lærer er "%#$$ meg ikke en menneskerett, og mange ganger virker det slik.
- Skape en kø av jobbsøkere som ønsker å få lærerjobber
- Henger sammen med forrige punkt: Øke lærerlønningene.

Det å være lærer er faktisk en utrolig bra jobb. Du får bidra i samfunnet og en grad av menneskelig kontakt og innvolvering som er givende. Du får mye ferie og fri. Du styrer i stor grad din egen arbeidshverdag. Hvorfor er det å være lærer noe som ikke frister de beste studentene?? Jeg tror det handler om at læreryrket er svekket av de dårlige lærerne som ser ut til å være 100% fredet. De beste vil ikke være omringet av tullinger. De vil ha et dyktig fagmiljø med gode systemer og intellektuelle samtaler i kantinen. Jeg kan med hånden på hjertet telle opp over ti lærere jeg har opplevd som burde fått sparken.

Edit: Og det bygger opp mitt argument ifm privatskolen. De er i dag i en hverdag der de kan velge de beste lærerne, og gi de som ikke leverte varene fyken etter endt prøvetid.
Vis hele sitatet...
DEEEET hadde jo vært en bra løsning... fikse offentlig skole, mener jeg... 100% støtte fra meg på den!!! MEN - hva gjør vi i mellomtiden? For det tar vel noen 10-år å få det i stand. I mellomtiden vil det stå om tilbud og etterspørsel - så lenge det er behov, vil det være etterspørsel, og tilbud som dekker, og da har vi HELDIGVIS privatskoler.

Men bra innlegg. Mener absolutt dette er riktig tenkemåte om vi skal få et mer dekkende tilbud i den offentlige skolen i fremtiden.