View Single Post
Sitat av aioe Vis innlegg
Ok. Men la oss ta for oss påstanden til Wessa en gang til da. Han sier: «"Ingen" i Norge er pr dags dato for fattige til å kunne gå på både private og offentlige skoler». Men stemmer det? Det er bra han benytter seg av anførselstegn, fordi her tror jeg det finnes unntak. Gjeldsproblematikk, for eksempel, er ingen uvesentlig del av fattigdommen i Norge. Får man studielån, og den marginale muligheten til å studere som du skisserer, da? Deler av fattig-Norge har ubetjente lån fra lånekassen. Får de nye? Selvfølgelig ikke.
Vis hele sitatet...
Svaret på dette er lett. Jeg har et ubetjent lån nå. Men lånekassen krever ikke at jeg betaler dette før jeg er ferdig med utdanningen min. Hvis lånekassen plager deg med ubetjente lån betyr det at du har tatt lån før for så og slutte studiene dine. Jeg skjønner at det finnes mange grunner til at folk må kutte studiene sine. Men en plass må grensen gå. Vi kan ikke bare pøse ut lån til folk som bare vil studere for morro skyld. Seriøse studenter trenger ikke tenke på lånet før de er ferdig med studiene sine.

For og ta et eksempel så studerer jeg arkeologi. Det er en femårig utdannelse med lav lønn i tillegg til at det er lite jobber å få. Er jeg bekymret for at jeg ender opp med nesten 500 000 i studielån når jeg er ferdig? ja. Men er jeg glad for at jeg får sjansen? Ja.

Sitat av aioe Vis innlegg
Jeg er enig i av hvis man går kompromissløst til verks, så kan det hende at man har en marginal sjanse å komme seg gjennom f.eks. NKF. Men jeg mener likevel at å si at «ingen» i Norge er per dags dato for fattige til å kunne gå på både private og offentlige skoler, er å ta for lett på fattigdomsproblematikken.
Vis hele sitatet...
Med NKF regner jeg med du mener Norges Kreative Fagskole. NKF er en privatskole som ikke krever at du har generell studiekompetanse. Det er altså en privat bedrift som tilbyr læring for at du betaler for det. Jeg vil tro det meste du kan gjøre på NKF finnes det offentlige tilbud for. Jeg skal dog ikke si meg sikker i dette da det sikkert finnes ting som ikke dekkes offentlig. Ikke vet jeg hva det koster per semester der heller.

Jeg forsto det slik at tråden handlet primært om videregående, og da vil jeg faktisk påstå at uansett hvor fattig du er så har du muligheten til å velge. Du må selvsagt måtte akseptere et studielån i de fleste tilfeller, men det er prisen. Jeg er glad jeg fikk valget mellom privat og offentlig. Som jeg sa tidligere så måtte jeg ha ventet et år til med studiene mine om jeg gikk den offentlige veien. SÅ jeg valgte studielån fremfor å utsette studiene mine.

Sitat av Forlatt Vis innlegg
Alle private selskaper har profitt som hovedmotiv. Uansett om selskapet heter Kiwi og selger dagligvarer eller heter "Overklasse" privatskole og selger skoleplasser. Hovedtanken er alltid å tjene penger. Dette kan føre til lavere lønninger og generelt dårligere vilkår for de ansatte.

Dette har vi ganske så ferske minner fra etter Adecco skandalen. Slenger med noen linker:

Jobbet 84 timer i uken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10014108

"Jeg vil ikke lenger behandles som en hund av noe bemanningsselskap": http://www.magasinett.org/arbeidsliv...cle5328232.ece

Skandalen førte til at direktøren i Adecco gikk av: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10022280


Dette gir dere en god idè av baksiden av privatiseringen. Effektiviseringen og besparelsene så kommunene aldri noe til. Jeg er redd for at privatisering av skolen er ett faktum hvis vi får FrP og Høyre i samme regjering. Jeg syntes de private skolene vi kan velge mellom idag er bra f.eks BI

Flere med meg har den "visjonen" at Statoil sønnen og alenemor dattera kan sitte ved samme pult i ett offentlig klasserom. Vi trenger ikke klasseskillene som vi ser tydelig i foreksempel USA og Englad.

Styrk og forbedre den offentlige skolen istedet for å privatesere den !

Kan avsløre at jeg er AUF`er, bare for å få de ut
Vis hele sitatet...
Jeg enig i det siste du sier. Jeg ser ingen ting galt i at barn av toppsjefer skal sitte lamme "vanlige" unger. Det er utelukkende en positiv ting. Når det kommer til saken ang. sykehjem så er jeg faktisk uenig. At de måtte jobbe overtid uten ekstra betalt er ikke bra. Men hvis valget var at unge folk må jobbe litt ekstra for at de eldre skal ha det bra så er valget enkelt. Jeg betaler gjerne litt ekstra skatt så lenge jeg vet at det går til de som hjalp til å bygge landet.

Når det er sagt er jeg imot privatisering på mange områder. Sykehus og fengsel er institusjoner som aldri burde bli privatisert. Men å ha private tilbud ved siden av det offentlige for å sikre valgfrihet er jeg for. Blant annet når det kommer til skole. Så lenge ikke det går utover det offentlige tilbudet er litt privatisering ok i mine øyne. Dette blir dog en litt annen diskusjon.